فرصت تاریخی طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس ایرانی ـ اسلامی/ برندسازی کنید
کد خبر: 3798573
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
قبادی اعلام‌کرد:

فرصت تاریخی طراحان و تولید‌کنندگان مد و لباس ایرانی ـ اسلامی/ برندسازی کنید

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به کاهش قاچاق و واردات لباس خارجی، این مسئله را فرصت مهمی برای کسب مشتری پایدار توسط طراحان و تولید‌کنندگان ایرانی دانست و اعلام کرد: زمینه برندسازی مهیا است.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ سال 97 را یکی از پربارترین، فعال‌ترین و بانشاط‌‌ ‌ترین سال‌ها در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی دانست و اظهارکرد: سیاست محوری ما جلب مشارکت عموم جامعه و افزایش حضور هنرمندان طراح و علاقه‌مندان به این حوزه و به ویژه مشارکت دست‌اندرکاران در زمینه توسعه فعالیت‌های مد و لباس بود که با مشارکت عمومی قابل توجه صورت گرفته این مهم محقق‌شد.

افزلیش حضور مردم در رویدادهای مد و لباس

وی افزود: این مسئله در شرایطی رخ داد که شاهد سخت‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان بوده و هستیم. با وجود شرایط سخت اقتصادی که در سال 97 آن را پشت سر گذاشتیم، مشارکت مردم در تمام رویدادهای مد و لباس به خوبی مشاهده‌ شد. حتی همراهی تولید‌کنندگان هم مثال‌زدنی است آن هم در سالی که می‌توانست مشکلات جدی‌تری نسبت به وضع موجود ایجاد شود، شاهد همکاری تولیدکنندگان و طراحان در کشور بودیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت اقدامات در سال 97 را برنامه‌ریزی‌های متعدد سال‌های قبل و نتیجه دادن این برنامه‌ریزی‌ها در این سال دانست و گفت: برپایی نمایشگاه‌های گسترده مد و لباس در کشور یکی از اتفاقات و اقدامات خوب سال 97 بود که شاهد برپایی حدود 450 نمایشگاه مد و لباس در تهران و شهرستان‌ها بودیم.

ارائه الگوهای جدید به جامعه در نمایشگاه‌های مد و لباس

وی ارائه الگوهای جدید به جامعه را از نتایج برگزاری نمایشگاه‌های متعدد مد در تهران و شهرستان‌ها اعلام و اظهار کرد: همچنین فضای جدیدی برای بروز و ظهور هنرمندان طراح در قالب رویداد هنری ایجاد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در هر رویدادی بیش از 25 طراح فعال بودند مسیر اقتصاد خلاق و توسعه اقتصاد هنر هموار و کسب و کار فرهنگی ـ هنری رونق گرفت.

ایجاد ارتباط دقیق و صحیح طراحان و مردم از دیگر نتایجی بود که قبادی از تحقق آن در نمایشگاه‌های مد سخن گفت و افزود: طراحان از دایره محدود خود خارج شده و با این نمایشگا‌ه‌ها بازخورد کارهای خود را از مردم به صورت مستقیم دریافت‌ کردند.

وی افزود: در سال 98 ایجاد مخاطبان خاص و ارتباط با مخاطبان ویژه از جمله تولید‌کنندگان مدنظر ما قرار دارد و این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تولید‌کنندگان با حضور در نمایشگاه‌ها طرح‌ها را انتخاب و با توافق طراح آن‌ها را به تولید انبوه برسانند. چنین اتفاقاتی در رویدادهای مد سال گذشته رخ داد و ما امیدواریم ارتباط طراحان و تولید‌کنندگان به صورت حرفه‌ای و جدی در سال جاری دنبال‌ شود و تولید‌کنندگان به صورت حرفه‌ای طرح‌ها را بخرند و تولید‌ کنند.

افزایش قیمت ارز موجب کاهش قاچاق لباس شده است/ یک فرصت تاریخی برای تولید‌کنندگان

قبادی در پاسخ به این سؤال که طراحان و تولید‌کنندگان چطور می‌توانند از فرصت تحریم که مانع ورود لباس‌های خارجی به کشور می‌شود، برای جلب مشتری ثابت و البته ماندگار استفاده کنند؟ گفت: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز یکی از عوامل کمک کننده در کاهش قاچاق لباس است. البته نهادهای مسئول هم اقدامات خوبی برای مقابله با قاچاق کالا انجام داده‌اند و همه این مسائل این فرصت را در اختیار طراحان و تولید‌کنندگان ما قرار داده تا زمینه جذب مخاطب را بیش از گذشته فراهم کنند. باید با افزایش کیفیت و طراحی محصول مناسب داخلی به مخاطب پایدار برسیم و از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وی اضافه کرد: رویکرد مردم ایران به کالاهای ایرانی به خصوص لباس و ملزومات آن افزایش یافته است. نباید این مسئله را به صورت مقطعی دید. بلکه طراحی و تولید باید به عنوان یک فرایند بلند مدت در جهت برندسازی مورد توجه قرار گیرد.

امکانات برندسازی فراهم است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از رویش‌‌های جدید در حوزه مد و لباس و کیف و کفش خبر داد و گفت: برندهای جدیدی شکل گرفته‌اند و من امیدوارم با نگاه عمیق، پایدار و بلند‌مدت به اقدامات خود ادامه‌ دهند به خصوص اینکه در حال حاضر تمام شرایط برای فعالیت آن‌ها مهیا است. البته مشکلاتی در تأمین مواد اولیه وجود دارد اما از نظر آموزش‌، ارتقای دانش، منابع تحقیقی، حضور اساتید برتر و ... در زمینه برندسازی امکانات خوبی وجود دارد.

وی اعلام کرد: شرایط تبلیغات رایگان در صدا و سیما برای برندهای ایرانی فراهم‌ شده و امیدواریم تبلیغات شهری را نیز بتوانیم با قیمت‌های پایین در اختیار گروه‌های جدید قرار دهیم.

قبادی در پایان در حوزه پارچه ایرانی صحبت کرد و گفت: یکی از لوازم مهم صنعت پوشاک پارچه است. نگاهی که اکنون به پارچه ایرانی معطوف شده بی‌سابقه است. پارچه ایرانی هم کم کم در حال تغییر به سمت نیاز جامعه بوده و در شهرهایی مثل خوی، اردبیل، یزد، اصفهان، سمنان، مازنداران، بروجرد، اردکان یزد، همدان و ... نمونه‌های متعددی از فعالیت در زمینه پارچه ایرانی و ملحقات لباس داریم.

انتهای پیام 

captcha