انقلاب اسلامی در وهله اول انقلاب فرهنگی است/تشریح برنامه‌های کارگروه فرهنگی چهلمین سال انقلاب
کد خبر: 3783806
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
محمد اسحاقی:

انقلاب اسلامی در وهله اول انقلاب فرهنگی است/تشریح برنامه‌های کارگروه فرهنگی چهلمین سال انقلاب

گروه هنر ــ رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طی نشستی خبری، به تشریح برنامه‌های این کارگروه در آستانه دهه فجر پرداخت.

انقلاب اسلامی در وهله اول انقلاب فرهنگی است/تشریح برنامه‌های کارگروه فرهنگی چهلمین سال انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پیش از ظهر امروز چهارشنبه 3 بهمن با حضور محمد اسحاقی؛ رئیس این کارگروه در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

اسحاقی در ابتدای این نشست با اشاره به قابلیت بازشناسی و ارزیابی روند 4 دهه انقلاب اسلامی از مناظر مختلف گفت: در بررسی ماهیت آرمانی و هویت ارزشی انقلاب اسلامی منظر فرهنگی از جمله مهمترین مناظر  است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که همواره این داعیه را داشته و داریم که انقلاب اسلامی در وهله نخست یک انقلاب فرهنگی بوده است.

وی گفت: منظر فرهنگی را نباید تنها از دیدگاه پرداختن به موضوعات فرهنگی و هنری و دستاوردهایی که در طول این 4 دهه در این زمینه به دست آوردیم مورد توجه قرار دهیم بلکه با توجه به فرهنگی بودن ماهیت انقلاب باید ردپا و تأثیر فرهنگ ایرانی و اسلامی را نیز در همه ابعاد و حوزه‌ها  از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... جستجو کنیم.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حاکمیت ارزش‌های اسلامی و انسانی است  و از این جهت باید اهداف فرهنگی متأثر از آن در تمامی عرصه‌ها مورد مداقه قرار گیرد و بی‌تردید از مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در همه حوزه‌های اجرایی کشور، ارتقای وضعیت فرهنگی محسوس و مشهود است.

اسحاقی افزود: در این مقال قصد دارم صحبت‌هایم را در دو بخش ارائه کنم، ابتدا به مهمترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی در طول 4 دهه حیات پربرکت آن اشاره کرده و در بخش دوم به اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته و در شرف انجام که در حوزه فرهنگی برای برگزاری در ایام مبارک دهه فجر تدارک دیده شده است اشاره کنم.

احیای هویت دینی و ملی بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب

وی گفت: از جمله محورهای اصلی دستاوردهای فرهنگی 4 دهه انقلاب اسلامی  ابتداً می‌توانم به احیای هویت دینی و ملی اشاره کنم، بازگشت به هویت انسانی و ایرانی که در مقایسه با قبل از انقلاب و علیرغم شعارهای ایرانی و رجعت به اصالت‌های باستانی ایرانی در آن زمان وجود داشت اما در عمل بیشترین گرایش حکومت پهلوی به غرب بود. احیای هویت ملی و دینی برآمده از همان باوری بود که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد و تحولی عمیق روحی، دینی و اخلاقی را موجب شد.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ادامه گفت: از دیگر دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی ایجاد حس باورمندی و اتکا به سرمایه‌های گرانسنگی بود که ما در داخل کشور داشتیم، مهمترین این سرمایه‌ها نیروی انسانی بود و اینکه می‌توان با اتکا به نیروی خلاق نسل جوان به توفیقات زیادی دست پیدا کرد لذا علاوه بر احیا و پررنگ شدن نقش نسل جوان در تحولات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های بعد و در خلال جنگ تحمیلی شاهد بودیم نسل جوان که میانگین سنی آنها از 25 سال تجاوز نمی‌کرد، در جریان عملیات‌های غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس در برابر ژنرال‌های کارکشته شرق و غرب ایستادند و با تاکتیک‌های نظامی خود موجبات حیرت آنها را برانگیختند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: احیای و گسترش مظاهر دینی و دینداری علاوه بر سطح ملی در سطح بین‌المللی نیز از جمله دستاوردهای فرهنگی دیگر انقلاب اسلامی در طی این 4 دهه است. این تصور وجود داشت که در انتهای قرن بیستم هیچ حرکت و جنبشی دینی نتواند سر برآورده و عرض اندام کند، این مسئله براساس فرمول و نظریات دانشمندان سیاسی، اجتماعی دنیا مطرح شده بود که دین را به عنوان مخدر و افیون برای ملت‌ها مضر تلقی می‌کردند  اما با ظهور انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، تمامی این معادلات به هم خورد  و موج عظیم حرکت انقلابی مردم ایران به منظور احیای تفکر دینی  الهام‌بخش در دو سطح منطقه و جهان شد و حتی در کشورهایی که اساساً تاکنون نغمه‌ای از کلام روح‌بخش دینی و اسلامی در آن طنین انداز نشده بود به یک باره با موجی از گرایش جوانان به اسلام مواجه شدیم که در نهایت اسلام‌هراسی، اسلام‌ستیزی و حتی شیعه‌ستیزی را نیز به دنبال داشت.

اسحاقی در ادامه اظهار داشت: از جمله دیگر دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی  آن هم در بعد ملی افتخار به ایرانی بودن، افتخار به زبان فارسی و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است، افتخار به اساطیر ملی و اسوه‌های دینی و مباهات به مفاخر ملی  که حتی  در شرایط کنونی نسل‌های متأخر انقلاب اسلامی نیز نسبت به آنها عِرق و باور ویژه‌ای دارند.

تربیت نیروی انسانی مؤمن و متعهد دستاورد مهم  انقلاب

وی افزود: تربیت نیروی انسانی مؤمن و متعهد و متخصص در عرصه‌های گوناگون از جمله دیگر دستاوردهایی است که در سایه باور فرهنگی به موازین و ارزش‌های انقلاب اسلامی محقق شد. این مهم را در تمامی عرصه‌ها به وضوح می‌توان مشاهده کرد، در عرصه‌های فرهنگی و هنری،  در صنعت و حوزه‌های علمی و فناوری که به برکت انقلاب اسلامی و باور به عزم و ارده ملی و خودبسندگی شاهد تبلور و تربیت و رویش جوانان متخصصی هستیم که اغلب آنها دانشمندانی بزرگ در سطوح تحصیلات و مراکز آموزش عالی هستند و اغلب سنشان از سی سال تجاوز نمی‌کند و باید به افتخار گفت که همگی آنها در همین مملکت و در جریان همین نظام آموزشی حاکم بر کشور درس خوانده و مراتب ترقی را طی کرده‌اند.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در ادامه گفت: این باور و اعتقاد به توان و نیروی موجود در میان جوانان متعهد و خلاق ایرانی را در حوزه‌ای همچون فرهنگ و هنر نیز می‌توان مشاهده کرد، هنرمندان در عرصه‌های مختلف، کارگردانان در حوزه سینما، تلویزیون و تئاتر از جمله مؤلفه‌های این باورمندی هستند که به این واسطه ما با نیروی انباشته‌ای از جوانان کارآپمد و متخصص روبرو هستیم که باید برای آنها مجال و فرصت بیشتری در افق و چشم‌انداز آینده انقلاب اسلامی فراهم کنیم تا بتوانند به بهترین نحو ممکن نقش‌آفرینی داشته باشند.

اسحاقی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی تأسیس نهادهای علمی و فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های هم  در حوزه نرم‌افزار و هم در حوزه سخت‌افزار است که این روند مکمل تربیت نیروی انسانی مجرب و کارشناس است که با استفاده از این امکانات و ابزار بتوانند به انجام کارهای بزرگی مبادرت ورزیده و همچنان برگ‌های زرینی در تداوم مسیر در راستای دستاوردهای جدید در حوزه‌های مختلف به برکت انقلاب اسلامی بیافزایند.

وی در پایان بخش نخست سخنان خود گفت: ما در حوزه پرداختن به رشته‌های هنری نیز  به دستاوردهای بزرگی نائل آمده‌ایم، هم در حوزه فیلم، هم سریال، در عرصه موسیقی و هنرهای تجسمی و صنایع فرهنگی که این مورد اخیر  18 تا 24 محصول و خروجی را دربردارد، در عرصه کتاب هم که به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم که البته همه آنچه که به عنوان دستاورد موجود است قابل تفسیر است و نیاز به وقت و مجال بیشتری است که مورد بررسی قرار گیرد.

مشارکت 30 دستگاه اجرایی در جریان برنامه‌های کارگروه فرهنگی

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در بخش دوم از سخنان خود به برنامه و کارهایی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و از سوی دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون به انجام رسیده، در حال انجام است و انجام خواهد شد، اشاره کرد و گفت: بیش از 30 دستگاه در این مجموعه برنامه‌ها مشارکت دارند که البته برخی از این دستگاه‌ها اصالتاً فرهنگی هستند و یا کارهای فرهنگی نیز در مجموعه فعالیت‌های آنها قابل مشاهده است که همگی در طول سال 97 با هم‌افزایی در حال اجرای آن بوده و هستند.

اسحاقی در ادامه گفت: تدوین و انتشار کارنامه 40 ساله دستگاه‌های فرهنگی از جمله این برنامه‌هاست که تا به امروز بخشی عمده‌ای از این کارنامه از سوی نهادهای مسئول تدوین و منتشر شده است و باقی نیز در حال انجام است. محصولات فرهنگی در قالب کتاب، آثار شنیداری و دیداری، مجلات تخصصی  نیز از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در همین راستا سعی در اتمام تدوین و انتشار آنها در دهه فجر انقلاب اسلامی داریم.

وی تصریح کرد: تدوین ویژه‌نامه‌های فرهنگی و ارائه آنها به زبان‌های مختلف  برای آشنایی مخاطبان خارج از کشور با دستاوردهای فرهنگی انقلاب، حضور فعال در مناطق مختلف جهان  که علاوه بر تولید محصولات فرهنگی در قالب برپایی نمایشگاه و همایش‌های گوناگون سعی در تبیین دستاوردهای انقلاب به جامعه نخبگان و عموم مردم علاقه‌مند در خارج از کشور داریم از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در این راستا قرار است به انجام برسانیم.

برپایی 88 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برپایی 88 کرسی آزاداندیشی با موضوعات مختلف با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه در دانشگاه های مختلف و برگزاری بیش از 100 نشست تخصصی و علمی از سوی دستگاه‌های فرهنگی در سطح کشور که در آنها به تبیین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی خواهند پرداخت از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

اسحاقی تأکید کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح روستاها و دهیاری‌ها در راستای بیان دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی برای اهالی روستاها و دهستان‌هایی که شاید کمتر در جریان اطلاعات پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگی قرار گرفته باشند و همچنین برگزاری 40 همایش ملی و بین‌المللی با همین رویکرد از دیگر برنامه‌های این کارگره است که پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمده است.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب  اسلامی در ادامه گفت: فعالیت 30 نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری نمایشگاه و نشست‌های فرهنگی در بیش از 80 کشور به اهتمام رایزن‌های فرهنگی در این کشورها از جمله دیگر برنامه‌هایی است که برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در این کارگروه  ایجاد مجالی به منظور گفت‌و‌گوی مستقیم کارشناسان با نوجوانان، دانش‌آموزان با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و در محیط دانشگاه‌ها با مشارکت وزارت علوم که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و ... به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره خواهد کرد و البته با هر کدام از آنها به میزان سطح درک آنها این گفت‌و‌گو اتفاق خواهد افتاد.

تجلیل از فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی

اسحاقی با اشاره به تجلیل از فعالان فرهنگی شاخص در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها در قالب برنامه‌های این کارگروه، گفت: نشست‌های ویژه‌ای برای دانشجویان خارجی مقیم ایران فراهم آورده‌ایم تا آنها را با دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی آشنا کرده تا به این واسطه آنها را به سفیران فرهنگی انقلاب اسلامی برای نشر و ترویج فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در انقلاب اسلامی، تبدیل کنیم.

وی تأکید کرد: برگزاری محافل انس با قرآن به صورت عمومی و تخصصی در کشور و اعزام جامعه قاریان و حفاظ به شهرها و روستاهای مختلف به منظور برگزاری این محافل که در کنار آن به تبیین برخی از دستاوردهای قرآنی به مردم بپردازند نیز از جمله دیگر برنامه‌های این کارگروه است.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: علاوه بر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر  که از دیرباز شاهد رونق و شکوفایی آنها بوده‌ایم، مجموعه جشنواره‌های فرهنگی و هنری نیز در حوزه‌های شعر، ادبیات، تئاتر و... برگزار خواهیم کرد و علاوه بر آن اجرای سرود دانش‌آموزی را با حضور 1357 سرودخوان دانش‌آموز همزمان با آغاز دهه فجر برگزار خواهیم کرد. حمایت از 300 هزار اثر هنری، برگزاری هفته‌های فرهنگی و هفته‌های فیلم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این کارگروه برای برگزاری آن پیش‌بینی صورت گرفته است.

اجرای بیش از 7 هزار برنامه فرهنگی از سوی شهرداری‌ها

اسحاقی ادامه داد: بیش از 7 هزار برنامه فرهنگی نیز از سوی شهرداری شهرهای مختلف ایران تدارک دیده شده است و علاوه بر آن در قالب برنامه‌ای مکان رویداد که با همکاری سازمان‌های مختلف در تهران برگزار خواهد شد، در 40 نقطه تهران اتفاقاتی که در جریان مبارزات انقلابی در آن مکان روی داده است برای مردم بازگو و بازسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاهی از دستاوردهای فرهنگی انقلاب و سایر حوزه‌ها نیز همزمان با این ایام در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس برپا خواهد شد در پایان گفت: شکل‌گیری پویش ملی پرچم افتخار از دیگر برنامه‌هایی است که ویژه این ایام تدارک دیده شده است چرا که  پرچم به عنوان یک نماد احیای هویت ملی  در تمام دنیا شناخته شده است و به واسطه این پویش ما قصد داریم که به این نماد توجه بیشتری داشته باشیم و این فرهنگ را به وجود آوریم که هر خانواده ایرانی باید یک پرچم در خانه داشته باشد و به آن افتخار کند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام 

captcha