مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید ثبت‌نام آزمون حفظ قرآن
کد خبر: 3783565
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید ثبت‌نام آزمون حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «تمدید ثبت‌نام آزمون حفظ قرآن»، عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید ثبت‌نام آزمون حفظ قرآن

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، دوم دی‌ماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، تا ساعت 14:30 امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «کاروان قرآنی انقلاب وارد استان مرکزی شد/ حضور در گلزار شهدای اراک+عکس و صوت تلاوت» آورده است: اعضای کاروان قرآنی انقلاب پس از حضور در استان قم، صبح امروز با استقبال مسئولان استان مرکزی وارد شهر اراک شدند و در گلزار شهدای این شهر به ساحت شهدا ادای احترام کردند. حضور در گلزار شهدای شهر اراک و تلاوت بر مزار شهدا و گلباران قبور مطهر شهدا نخستین برنامه کاروان بود و پس از آن اعضای کاروان با حضور در دفتر امام جمعه اراک به دیدار آیت‌الله دری نجف‌آبادی رفتند.

تلاوت حمید‌رضا احمدی‌وفا در گلزار شهدا و تلاوت احمد ابوالقاسمی در دفتر امام جمعه استان از جمله برنامه‌های صبح بود که با استقبال حاضران مواجه شد. پس از دیدار با آیت‌الله دری نجف‌آبادی اعضای کاروان باحضور در منزل شهید عبدالله خسروی به ساحت این شهید عزیز ادای احترام کردند. حضور در جمع فعالان قرآنی اراک و بررسی مسائل و مشکلات آنها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌های کاروان انقلاب در استان مرکزی است. این محفل امشب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در مسجد امام حسین(ع) اراک برگزار و در آن قاریانی چون حمید‌رضا احمدی‌وفا، احمد ابوالقاسمی و مجید جیریایی تلاوت خواهند کرد. اجرای مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن توسط گروه بریر حمدانی از دیگر بخش‌های این محفل است که توسط محمد‌هادی هادی صلح‌جو اجرا می‌شود. اعضای کاروان قرآنی انقلاب پس از استان مرکزی وارد استان اصفهان شده و در شهر‌های مختلف این استان حضور پیدا خواهند کرد.

پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ارسال ۱۵۰ مقاله علمی به همایش بین‌المللی سیرۀ علوی/ مهلت ارسال آثار تا ۱۲ بهمن»، «معارف اهل بیت(ع) به شکل صحیح به خارج از مرز‌ها صادر نمی‌شود»، «آغاز پیش‌ ثبت‌نام سفر نوروزی به عتبات»، «برگزاری مرحله سوم دور مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی/ معرفی قاری برتر استان مرکزی+عکس» و «ترتیل صفحه ۵۶۳ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت صرفأ چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «ثبت‌نام آزمون حفظ قرآن تا ۱۰ بهمن تمدید شد» آورده است: ثبت‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن که دهم دی آغاز شده، تا روز دهم بهمن جاری ادامه دارد. پیش از این، شورای سیاست‌گذاری آزمون سراسری آزمون سراسری حفظ اعلام کرده بود که نام‌نویسی در آزمون تا پنجم بهمن ادامه خواهد داشت. مرتضی خدمتکار، مشاور اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تمدید مهلت ثبت‌نام در این آزمون خبر داد و گفت: نام‌نویسی در این آزمون تا روز دهم بهمن‌ماه تمدید شد.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، امسال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. براساس آنچه در دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری حفظ آمده است، آزمون رشته‌های الکترونیکی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، اول و دوم اسفند و آزمون رشته‌های کتبی نیز روز پنجشنبه، نهم اسفند برگزار می‌شود. همچنین آزمون رشته‌های شفاهی ویژه گروه سنی مقطع ابتدایی و پایین‌تر و حافظان کل قبول شده، در مرحله کتبی روز 11 تا 16 اسفند برگزار می‌شود. روزهای 18 تا 23 اسفند نیز آزمون رشته‌های شفاهی ویژه دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی شرکت‌کننده در رشته حفظ جزء 30 قرآن کریم و در مدارس برگزار می‌شود.

این صفحه در خبری دیگر، به بررسی دلایل حضور کم‌رنگ بیت‌الاحزان در آزمون قرآن پرداخته و آورده است: ثبت‌نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجرا است. برخی از موسسات قرآنی کشور با تعداد ثبت‌نامی بیشتر در صدر موسسات قرار گرفته‌اند امّا بر خلاف انتظار، نام موسسه بیت‌الاحزان در میان موسساتِ پیشرو و پیشتاز نیست، این در حالی است که سال گذشته شعبات این موسسه حضور پررنگی در نام‌نویسی آزمون داشتند.

حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در این باره می‌گوید: خودمان به شعب بیت‌الاحزان اعلام کرده‌ایم که ثبت‌نام نکنند.
مدیر موسسه بیت‌الاحزان، عدم صدور پرونده کاربری به برخی از موسسات را علت اصلی این تصمیم دانست و گفت: شورای سیاستگذاری آزمون سراسری حفظ، اجازه ویژه‌ای را به مؤسسه بیت‌الاحزان و دو مؤسسه بزرگ قرآنی کشور جهت ثبت‌نام مجزای شعب در آزمون داده است امّا به دلیل اینکه بسیاری از شعب این مؤسسه هنوز پرونده کاربری این آزمون را دریافت نکرده‌اند، به شعب اعلام شده تا زمان افتتاح پرونده، تمامی شعب از نام‌نویسی در آزمون خودداری کنند. نام‌نویسی در آزمون سراسری قرآن کریم بنابر اعلام شورای سیاستگذاری، تا پنجم بهمن‌ماه اعلام شده است و زمان زیادی برای حضور شعب موسسه بیت‌الاحزان در این آزمون وجود ندارد.

حجت‌الاسلام شاهسونی با اعلام خبر تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ گفت: با توجه به این که روند ثبت پرونده کاربری شعب کمی طول کشید، خوشبختانه با رایزنی‌های صورت گرفته، مهلت آزمون تا 10 بهمن تمدید شد و هم‌اکنون بیشتر شعب بیت‌الاحزان رمز عبور ویژه شعبه خود را دریافت کردند و از امروز ثبت‌نام قرآن آموزان را آغاز می‌کنند.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «فرهنگ را تجاری نکنیم» و «تلاوت فروغی در آستان مقدس شاه سید علی(ع)» است.

ایرنا

دو خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد منشاوی در مصر برگزارشد» و «هزار مبلغ در ایام فاطمیه به شهرهای مختلف اعزام می‌شوند» است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز در روز جاری تا این ساعت صرفأ دو خبر با عناوین «تصویربرداری «آخر خط» از هفته آینده آغاز می‌شود» و «فرشته‌ها دائما در رفت وآمد هستند» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز پرکار بوده و تا این ساعت تعداد 9 خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «تمجید بی‌سابقه‌ مقام معظم رهبری از آیت‌الله خسروشاهی» آورده است: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن ذوالفقاری، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی و یکی از شاگردان آیت‌الله خسروشاهی، درباره ایشان اظهار کرد: استاد ما، همیشه توحید را مد نظر داشتند و معنای توحید در زندگی‌شان جاری و ساری بود. ایشان در گفتار و عمل توحید را نشان می‌دادند. همیشه می‌گفتند که پیامبر اکرم(ص) هیچ‌گاه برای بیان موضوعاتی چون حج یا نماز نیامدند، بلکه موضوع اصلی رسالت‌شان توحید بود. در طول ۹۰ سال زندگیشان مدام به مفهوم توحید تاکید می‌کردند. بعضی وقت‌ها مسئولان مختلف نزد ایشان می‌آمدند، ایشان می‌گفتند که مشکل امروز جامعه‌ ما به ویژه در میان مسئولان، توجه نکردن به موضوع خدا باوری است. به مسئولان می‌گفتند که این سمت‌ها به پایان می‌رسد، شما باید برای خود باقیاتُ الصالحات داشته باشید. می‌گفتند برای کارمندانتان یک روز با حقوق، کلاس دینداری بگذارید. مشکلات ما از بی‌دینی‌هاست.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالفقاری افزود: دنیا شدیدا در دیدگان استاد خسروشاهی کوچک و بی‌اهمیت بود. وقتی ما هم نزد ایشان می‌رفتیم، به واسطه‌ این بی‌رغبتی استاد به دنیا، ما هم بی‌رغبت می‌شدیم. یکی از نصیحت‌های حضرت مسیح به حواریون این بود که همیشه نزد کسانی باشید که دنیا در دیدگانشان کوچک باشد. استاد ما واقعا این‌گونه بود. وقتی آقای دینانی در محضر رهبر انقلاب، آیت‌الله خسروشاهی را فیلسوف متدین خطاب کردند؛ حضرت آقا فرمودند، نگویید فیلسوف متدین؛ بگویید فیلسوف متدینِ مقدس.

هشت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «کاروان قرآنی انقلاب وارد استان مرکزی شد»، «استقبال چشمگیر از مسابقات حفظ و مفاهیم قرآن کریم»، «تجمع بزرگ عزاداران فاطمی در آستان امامزاده روح‌الله»، «گزارش تصویری از عزاداری شب آخر دهه فاطمیه مسجد سیدالشهدا‌(ع)»، «مداحی پاشو فاطمه عزیزم با نوای محمدرضا طاهری»، «گفتگوی صمیمانه مرحوم آیت‌الله خسروشاهی با رهبر انقلاب + فیلم»، «طلب دنیا در کلام امام محمد باقر(ع)» و «دست‌نوشته‌های آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی» است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز صرفأ یک خبر با عنوان «ثبت نام ۴۳۰ نفر در سیزدهمین دوره مسابقه قرآنی «مُدْهامَّتانِ» در کهگیلویه و بویراحمد» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: علیرضا دولت‌آبادی، با بیان اینکه ثبت‌نام این جشنواره از ۱۵ آذر ماه امسال آغاز و تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت، به رشته‌های این دوره از مسابقات اشاره و یادآور شد: این دوره از مسابقات ویژه خواهران و برادران عضو کانون‌های فرهنگی و هنری بوده و در رشته‌های قرائت «تحقیق»، حفظ کل رده سنی ۱۶ تا ۳۰ سال برگزار می‌شود.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد رشته‌های قرائت «ترتیل»، حفظ جزء ۳۰ و نقاشی آیات را ویژه برادران و خواهران رده سنی هفت تا ۱۶ سال دانست و ادامه داد: برادران نیز در رشته اذان، قرائت تقلیدی و قرائت نماز به صورت اختیاری که در حیطه ستاد استانی است می‌توانند در رده سنی هفت تا ۱۶ سال شرکت کنند. رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امسال مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات نیز برگزار می‌شود، گفت: مرحله استانی سیزدهمین دوره مسابقات قرآن «مُدْهامَّتانِ» در استان کهگیلویه و بویراحمد نیمه دوم بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت، اساسأ به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز، تعداد هفت خبر با عناوین «مبانی قرآنی انقلاب اسلامی در اندیشه‌های امام(ره) و رهبری بررسی می‌شود»، «تأکید بر لزوم خدمات‌رسانی بیشتر به مردم در سازمان اوقاف»، «همایش بین‌المللی سیره علوی برگزار می‌شود»، «دیدار رییس و مدیران پژوهشکده بین‌المللی عروةالوثقی با آیت‌الله شهرستانی»، «ثبت‌نام ۴۳۰ نفر در جشنواره قرآنی «مُدْهامَّتانِ» کهگیلویه و بویراحمد»، «هم‌سطح‌سازی قبور امامزاده عبدالله از زبان رئیس اوقاف شهرستان ری» و «شهری با نذری‌های عجیب» منتشر کرده است.

انتهای پیام

captcha