عوامل خط تخریب مساجد/ تقویت هسته مقاومت ذیل بازگشت مسجد به اصالت سازماندهی فکری نیروها
کد خبر: 3739305
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
موسوی مطلق تشریح کرد:

عوامل خط تخریب مساجد/ تقویت هسته مقاومت ذیل بازگشت مسجد به اصالت سازماندهی فکری نیروها

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مطلق معتقد است که رنگ و بوی دولتی دادن به امور مساجد، سلیقگی عمل کردن و بی‌تدبیری هیئت‌های امنای مساجد، عوامل خط تخریب مساجد هستند و برای تقویت هسته مقاومت در مساجد، باید به اصل و اصالت مسجد و سازماندهی فکری نیروها را بازگشت.

مسجد، به عنوان مرکز فرماندهی دینی و فرهنگی، می‌تواند نقش بسزایی در صف‌آرایی در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمنان داشته باشد، مکانی که از صدر اسلام دارالحکومه بوده و بسیاری از تصمیم گیری‌های مهم سیاسی و اجتماعی در آن گرفته می‌شد، اما امروز به دلایل مختلف نقش برجسته مسجد در همه این عرصه‌ها کمرنگ شده و مسجدی که باید تعیین کننده و اداره کننده امور جامعه باشد به حاشیه رفته و جای خود را به ائتلاف‌های حزبی متعدد داده است.
 
در همین رابطه برای بررسی علل خط تخریب مساجد و نقشی که می‌تواند در تقویت هسته مقاومت داشته باشد با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، پژوهشگر و محقق حوزه دین و مهدویت گفت‌وگو کردیم. وی رنگ و بوی دولتی دادن به امور مساجد، سلیقگی عمل کردن و بی‌تدبیری هیئت‌های امنای مساجد را عوامل خط تخریب مساجد دانست و برای تقویت هسته مقاومت در مساجد، بازگشتن به اصل و اصالت مسجد و سازماندهی فکری و جسمی نیرو‌ها را امری ضروری خواند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد؛

موسوی مطلق در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که علل خط تخریب مساجد چیست؟ اظهار کرد: در اینکه مسجد کانونی محوری از صدر اسلام بوده، شکی در آن نیست. مسجد همیشه این جایگاه را داشته و محلی برای عزیمت به میدان‌های جهاد، دید و بازدیدها، مشاوره، محل تدریس، عبادت و خیلی از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. این کانون نقش خود را در دوران‌های مختلف حفظ کرده و تنها در زمان بعضی سلاطین بود که اجازه نمی‌دانند مساجد از حوزه اذان، اقامه و نماز خارج شوند البته باز هم در این شرایط مساجد منشا اثر بودند.

وی با بیان اینکه در جریان انقلاب اسلامی هم این مساجد بودند که نقش محوری و کلیدی داشتند، افزود: پس از انقلاب و در دوره‌ای به یک‌باره این محوریت از مساجد رخت بربست. علت‌های زیادی هم بر آن مترتب است، اما آنچه بیش از همه در این موضوع تاثیر داشت، رنگ و بوی دولتی دادن به مساجد بود. البته مخالف تشکیلات نیستیم و معتقدیم کار مادامی که تشکیلاتی نباشد رسیدن آن به سرمنزل امری دشوار است و در جریان تشکیلاتی عمل کردن می‌توان به هدف غایی رسید.

موسوی مطلق یادآور شد: بعضی مساجد اگر بخواهند در امور مختلف اقتصادی و اجتماعی ورود کنند و اقدامی انجام دهند، مورد مواخذه قرار می‌گیرند و این مسئله با ارزش‌های انقلاب منافات دارد. مسجد باید مردمی اداره شود. اینکه فلان ارگان عهده‌دار امور مساجد می‌شود، این کانون‌های مردمی را محدود می‌کند. مساجد باید آزادی خود را داشته باشد.

لزوم وحدت رویه در اصول مبنایی خط عمل مساجد

وی سلیقگی عمل کردن در مساجد را عامل دیگر خط تخریبی مساجد برای اداره امور جامعه دانست و گفت: بی تدبیری‌هایی که گاهی بعضی از هیئت‌های امنا نسبت به جریاناتی که در مسجد اتفاق می‌افتد دارند نقش مهمی در زمینه از محوریت خارج کردن مسجد دارد و بعضا در بسیاری امور سلیقگی عمل می‌کنند. اگر چه اختلاف سلیقه باعث پویایی یک جریان می‌شود، اما باید بر سر یک سری اصول وحدت رویه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مطلق با بیان اینکه مسجد باید سیاسی باشد و اینکه می‌گویند مسجد نباید سیاسی باشد در واقع می‌خواهند مسجد یکی از کارکرد‌های اصلی خود را از دست بدهد، افزود: مشاهده می‌شود در مساجد امام جمعه یک نظر دارد، هیئت امنا یک نظر و فرماندار هم نظر دیگری دارد. هر کدام نظرات خود را دارند و این مسئله منجر به دخالت‌هایی در بعضی امور مساجد می‌شود و گاهی خط اصلی مسجد فراموش می‌شود. این یک خطر است که جریانی تا انقلاب مسیر خود را بیاید و جاده‌ای که خاکی بوده را به اتوبان تبدیل کند، ولی به یک‌باره مسیر آن عوض شود.
 
خروج هیئات مذهبی از مساجد و خسارتی که حاصل شد
 
این محقق حوزه دین با اشاره به اینکه مثال برای این تغییر رویه بسیار است، گفت: نمونه آن هیئات مذهبی است که در زمان جنگ تحت اشراف مساجد بودند. اما متولیان اداره امور مساجد آن‌قدر بازی درآوردند تا هیئات مذهبی که محور جذب جوانان بودند از مساجد خارج شدند. امروز تعداد هیئات مذهبی که در مساجد فعالیت دارند، نسبت به هیئاتی که خارج از مسجد فعالیت می‌کنند خیلی کم هستند و این خسارتی بزرگ برای مساجد است. هیئات اگر تحت اشراف مساجد می‌بودند خروجی کار آن‌ها بهتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در پی اقدام خبیثانه رژیم صهیونیستی در به آتش کشیدن مسجدالاقصی، مساجد چگونه می‌توانند به هسته و پایگاه مقاومت تبدیل شوند، گفت: مسجد باید به اصل و اصالت خود و سازماندهی نیرو‌ها برگردد. گاهی جسم و گاهی فکر این نیرو‌ها نیازمند سازماندهی است. امروز هر مسجدی باید مرکز و پایگاه فکری و تربیتی باشد. در این صورت است که مسجد می‌تواند در کل جهان جریان‌ساز باشد. هر مسجدی این توانایی را دارد. آن وقت است که خواهید دید همه این نیرو‌ها در یک جای واحد و با اندیشه‌ای واحد جمع شوند و قدرت فوق‌العاده‌ای از آن‌ها ظاهر می‌شود. اما بلای تفرقه و عدم وحدت که سم مهلکی است در امور مساجد هم متاسفانه وجود دارد و نمی‌گذارد این مکان به کانونی برای تقویت جبهه مقاومت تبدیل شود.

موسوی مطلق همچنین درباره اینکه چه کاری در زمینه تقویت هسته مقاومت لازم است انجام شود تا این مسئله نهایتا منجر به اتحاد کشور‌های اسلامی شود، یادآور شد: نقل است یک نفر بچه‌ای را بغل گرفته بود و آن بچه مدام گریه می‌کرد. آن فرد هر کار کرد بچه آرام نشد. حکیمی از آنجا رد می‌شد. رو کرد به او و گفت: بچه را بگذار زمین خودش آرام می‌شود. همین کار را کرد و بچه آرام شد. حالا بعضی‌ها اگر دست از سر مساجد ما بردارند مسجد به اصل خود برمی‌گردد. مشکل ما در ارائه راهکار نیست. برای این هدف لنگ راهکار نیستیم، خلا قانونی هم در کشور نداریم. مشکل در عمل است.

انتهای پیام
captcha