انتقال نظام آموزش پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت و جایگاه کنونی اخلاق پزشکی
کد خبر: 3738380
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مصری تصریح کرد:

انتقال نظام آموزش پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت و جایگاه کنونی اخلاق پزشکی

گروه سلامت ــ عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران معتقد است از زمانی که نظام آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداشت داده شد، آموزش حرفه‌ای گرایی کمرنگ و همه به سمت درمان رفتند، هرچند موفقیت درمان به وسیله آموزش کارا شد از آن طرف مسائل اخلاقی کم رنگ‌تر شد.

آداب پزشکی در کنار اخلاق پزشکی آموزش داده شود/  تلاش کنیم به حکیم پروری برسیممهدی مصری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اخلاق پزشکی فراتر از آموزش‌های دوره دانشجویی است است؛ اظهار کرد: اخلاق پزشکی تنها این نیست یک فرد در دوران آموزش خود، نحوه رفتار با بیمار، فایده رسانی و عدم آسیب رسانی یا رفتار عادلانه و منصفانه را یاد بگیرد، این‌ها یکسری اصول است آموزش داده می‌شود، موارد دیگری وجود دارد که از آن به حرفه‌ای‌گرایی یاد می‌شود و عموما از طریق الگوگیری از اساتید یاد گرفته می‌شود.

وی افزود: از زمانی که نظام آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداشت داده شد، آموزش حرفه‌ای گرایی کمرنگ و همه به سمت درمان رفتند، هرچند موفقیت درمان به وسیله آموزش کارا شد از آن طرف این مسائل کم رنگ‌تر شد.

مصری تأکید کرد: راه حل ما این است؛ که ما همه برنامه‌هایمان را بر این موضوع متمرکز کنیم از اخلاق پزشکی به حکیم پروری برسیم؛ در این راستا باید کنار اخلاق پزشکی چند واحد آداب پزشکی را هم در طول دوره آموزش پزشکی گنجانده و به دانشجویان آموزش دهیم این به آن معنی است که چگونه یک پزشک با دانشجو، بیمار، همراه، و همکار‌ها و برخورد کند.

رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) گفت: این آداب مستلزم این است که چگونه مهارت یاد بگیرد و چگونه مهارت خود را به دیگران انتقال دهد، چگونه حرفه‌ای شده و این چند مورد را حس کرده و احساس مسئولیت کند.

وی با بیان اینکه دوره رفتار حرفه‌ای می‌تواند به دوره دستیاری نیز تسری پیدا کند عنوان کرد: البته ظاهرا این دوره آغاز شده است، اما تا زمانی که اراده‌ای برای این موضوع نباشد مطرح کردن اخلاق پزشکی به عنوان آموزه‌ها و آموزش صرفا کفایت نمی‌کند، تمامی سیستم وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها، حوزه‌های مدیرتی، اساتید و خود دانشجویان باید تلاش کنند، تا به حرفه‌گرایی برسیم.

مصری تصریح کرد: هر چه قدر حرفه‌ای عمل شود اطمینان مردم به نظام سلامت زیاد می‌شود، و راهش این است که موضوعات اخلاقی درست به کار گرفته شده و باعث اطمینان بیماران شود.

وی افزود: در این راستا نظام پزشکی نیز یکسری مقررات ایجاد کرده که به آن مقررات حرفه‌ای می‌گویند؛ توسل به این مقررات و رعایت آن به شرط نظارت و پایش و ارزیابی، داشتن چک لیست سالیانه برای آداب سنجی پزشکان و ارزیابی کارکرد آنان در وظیف شناسی می‌تواند بر آداب حرفه‌ای مؤثر باشد.

انتهای پیام
captcha