تلاش نهاد کتابخانه‌ها در رفع آسیب‌های دینی و اجتماعی
کد خبر: 3738352
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
با شناسایی 31 شهر اولویت‌دار انجام می‌شود؛

تلاش نهاد کتابخانه‌ها در رفع آسیب‌های دینی و اجتماعی

گروه ادب ــ معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی از تلاش این نهاد در رفع آسیب‌های اجتماعی 31 شهر در هر استان که اغلب ریشه دینی دارند خبر داد و افزود: اولویت این شهرستان‌ها در جلسات شورای معاونان مشخص شده است.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با شناسایی و اولویت دادن به 31 شهر در حوزه آسیب‌های اجتماعی، سه جلسه شورای معاونان برگزار شد و 31 شهر از هر استان که از نظر مسائل و معضلات اجتماعی با آسیب روبرو بودند، در اولویت قرار گرفتند و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز معرفی شدند.

وی با بیان اینکه اغلب آسیب‌ها رویکرد دینی دارند افزود: کتابخانه‌‌های فعال در هر شهر نیز بر اساس مسئولیت و کارکرد اجتماعی که دارند، نسبت به برنامه‌ریزی در هر شهرستان اقدام کردند و جلسات شورای معاونان نهاد کتابخانه‌ها به صورت ویژه در این شهرستان‌ها برگزار شد تا اقداماتی را در راستای رفع آسیب‌ها انجام دهد.

متولیان با اشاره به طلاق به عنوان مغضوب‌ترین حلال در نزد خدا که یکی از این آسیب‌ها به شمار می‌رود، عنوان کرد: در این راستا شاخص‌های اخلاقی، آموزشی و اجتماعی هر شهرستان مورد بررسی قرار گرفت تا اولویت‌های هر شهر در مسائل اجتماعی که اغلب ریشه دینی دارد مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه نقش کتابخانه‌ها در مدیریت آسیب‌های موجود نیز مورد بررسی قرار گرفت،‌ گفت: زیرساخت‌های کتابخانه‌ها نیز بررسی شد تا مشخص شود که اگر قرار است این نهادها خدمات اجتماعی ارائه دهند باید چه منابع کتابخانه‌ای، فضا و نیروی مناسب برای کار مورد نظر داشته باشند.

متولیان توضیح داد: همچنین اگر پروژه نیمه تمامی در روستایی که فاقد تاسیسات فرهنگی است وجود دارد،‌ باید تکمیل شود و این موضوع در اولویت قرار می‌گیرد. برگزاری برنامه‌های دیگر همچون برپایی دوره‌های مشاوره و راه‌اندازی کتابخانه سیار در این راستا جای دارد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روستاهای بسیاری در شهرها جای دارند که به دلیل تعداد کم نفرات آنها، کتابخانه ندارند. بر این اساس طرح راه‌اندای کتابخانه سیار در این اماکن در نظر گرفته شده است که افراد را تحت پوشش خود قرار داده و خدمات کتابخانه‌ای ارائه دهند.

وی گفت: در اماکنی که کتابخانه مستقل داریم نیز اولویت را به مسائل اجتماعی و خانواده‌ها می‌دهیم و دوره آموزشی و مشاوره برگزار می‌کنیم. اهدای کتاب رایگان در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی از دیگر فعالیت‌ها در این رابطه است. همچنین ایجاد نشاط و فرار از افسردگی با همکاری سایر سازمان‌های استانی شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

متولیان اظهار کرد: این برنامه‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت برگزار و بازخورد آنها گرفته می‌شود. در حال حاضر این طرح در شهرستان‌های بهارستان تهران،‌ فریدون‌کنار مازندران، بشاگرد و فامنین همدان اجرایی شده است. در این راستا سعی بر مدیریت و عدم‌ شکل گیری آسیب‌های اجتماعی داریم؛ با توجه به این نکته فعالیت فرهنگی پیش‌زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام

captcha