غفلت از آینده‌نگری در حوزه خانواده/ آموزش چگونه محبت کردن در خانواده
کد خبر: 3738233
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
ناصری‌پور تصریح کرد:

غفلت از آینده‌نگری در حوزه خانواده/ آموزش چگونه محبت کردن در خانواده

گروه جامعه ــ رئیس انجمن مطالعات خانواده آینده‌نگری در حوزه خانواده و ارائه الگوهای معنوی به جوانان را اصلی مهم خواند که از آن غفلت شده است و گفت: نیاز امروز جامعه تزریق اکسیر محبت و چگونه محبت کردن در خانواده است.

غفلت از آینده نگری در حوزه خانواده/ ضرورت آموزش چگونه محبت کردن در خانوادهحجت‌الاسلام والمسلمین ناصری‌پور، رئیس انجمن مطالعات خانواده در گفت‌وگو با ایکنا؛ در ارزیابی عملکرد دستگاه‌‌های مسئول در زمینه ازدواج و هدایت جوانان به سمت ازدواج آسان گفت: در این زمینه ضعیف عمل کردیم و اولین و مهم‌ترین دلیل آن نیز حضور غیر متخصص‌ها و بر مسند کار بودن آنان در حوزه‌های فرهنگی است. در این زمینه فعالیت‌هایی انجام گرفته است و کسی بیکار ننشسته است اما آنچه باید رخ می‌داد به وقوع نپیوسته است.

وی یکی دیگر از دلایل این امر را تشخیص سایر اولویت‌ها دانست و اظهار کرد: امروز همه خود را متخصص کار فرهنگی می‌دانند و در مورد آن نظر می‌دهند. یک روز بودجه‌های آنچنانی به حوزه فرهنگ اختصاص می‌دهند و روز دیگر از تمام ردیف‌های فرهنگی می‌کاهند. این تغییر اولویت‌ها نیز سبب شده است تا گاهی مقوله ازدواج آسان به حاشیه برود.

حجت‌الاسلام ناصری پور با تأکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید تسهیل کننده باشند اما اینگونه نبوده‌اند، عنوان کرد: اگر چه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ترویج ازدواج آسان و ترویج فرهنگ ازدواجی آسمانی ضعیف عمل کردند اما نهادهای مردمی به خوبی در این زمینه وارد شدند و حتی در زمینه تربیت قرآنی گام‌های خوبی برداشتند.

وی عدم آینده نگری و آینده پژوهی در زمینه مسائل فرهنگی را معضل دیگری در این زمینه خواند و گفت: آینده نگری در حوزه خانواده و ارائه الگوهای معنوی به جوانان اصلی مهم محسوب می‌شود که از آن غفلت کردیم. وظیفه دستگاه‌های فرهنگی ذائقه‌سازی است به نحوی که مسئول فرهنگی در برابر پدیده‌های اجتماعی ذائقه سازی کند.

وی سلیقه گرایی را آفت دیگری برشمرد و گفت: در فرآیند فرهنگ سازی نه ضعیف هستیم و نه می‌توانیم ادعا کنیم که مسیر را اشتباه رفته‌ایم، اما وقتی مخاطب را دستگاه‌ها  قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که توفیق چندانی نداشته‌ایم و کارها ابتر و سلیقه‌ای باقی مانده‌اند؛ اما این امر به معنای عقب گرد نیست.

تزریق اکسیر محبت

رئیس انجمن مطالعات خانواده نیاز امروز جامعه را تزریق اکسیر محبت و چگونه محبت کردن دانست و گفت: مشکلات اقتصادی وجود دارد اما اگر جامعه را به سمت ترس از مشکلات ببریم بدون آنکه درصدد راه چاره‌ای برای آن باشیم راه به جایی نخواهیم برد. آموختن محبت کردن یکی از مواردی است که می‌تواند در این مسیر به خانواده‌ها کمک کند تا مدیریت بهتری بر مشکلات اقتصادی نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید در این میان سیاه نمایی کرد و تمام داشته‌ها را نادیده گرفت، گفت: مقدار کمی ضعف هم برای کشوری همچون ما زیاد است، اما نباید آنچه هست را بزرگتر نشان دهیم. در وضعیت اقتصادی موجود فشار زیادی به قشر متوسط و متوسط به پایین آمده است اما جوانان زیادی امروز در ابتدای راه هستند و به آینده امید بسته‌اند و ما حق نداریم با سیاه‌نمایی و بزرگ تر جلوه دادن مشکلات آنان را نسبت به آینده ناامید و در پیمودن مسیر سست کنیم.

وی آداب و سنن کشورمان را در دو بعد اسلامی و ایرانی و ملی بسیار فاخر و ارزشمند برای زندگی کردن دانست و گفت: در حوزه خانواده ضعف داشته و داریم اما چنان که بیان می‌کنند و بدان می‌پردازند این مشکل بزرگ نیست و نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت بهتری داریم.

وی با طرح این موضوع که چند درصد جامعه ساده زیست نیستند؟ عنوان کرد: صرفه‌جویی و درست مصرف کردن فرهنگی ایده آل است و ما نیز باید جوانان را ابه این سمت و سو هدایت کنیم اما بخش وسیعی از جامعه با همین سبک زندگی می‌کنند و ما نباید با مشاهده درصد محدودی از خانواده‌ها که دچار تجمل گرایی شده‌اند به بیان این مطلب بپردازیم که تجمل گرایی سبب فاصله گرفتن جوانان از ازدواج شده است.

نقش مسائل اقتصادی در طلاق

رئیس انجمن مطالعات خانواده با اشاره به آمار موجود اظهار کرد: در حال حاضر موضوعات اقتصادی در فرایند طلاق در برخی استان‌ها رتبه دوم و در بسیاری از استان‌ها رتبه چهار به بعد را دارد. تا کنون در آمارگیری مشاهده نشده است که موضوع اقتصادی رتبه یک علت طلاق در یک استان باشد.

انتهای پیام

captcha