محمد خزاعی: فرصت‌طلب‌ها را از سینمای دفاع مقدس دور نگاه داریم
کد خبر: 3737755
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
نگاه سینمای دفاع مقدس به خاطر سرخ لاله‌ها/ 2

محمد خزاعی: فرصت‌طلب‌ها را از سینمای دفاع مقدس دور نگاه داریم

گروه هنر ــ ورود عده‌ای فرصت‌طلب به سینمای دفاع مقدس یکی از آسیب‌هایی است که این ژانر سینمایی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و این حوزه را تبدیل به جولانگاهی برای این افراد کرده است.

محمد خزاعی؛ تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره سینمای انقلاب و دفاع مقدس و شرایطی که بر این دو ژانر حاکم است، اظهار کرد: اگر سینمای بعد از انقلاب را رصد کنیم متوجه خواهیم شد که در ۴ دهه گذشته شاید بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ فیلم در حوزه دفاع مقدس و انقلاب در سینمای کشورمان تولید شده باشد. در این میان بخش عمده‌ای از تولیدات مربوط به دهه ۶۰ است. هدف از تولید این محصولات اشاعه فرهنگ و دفاع مقدس در جامعه است.
 
وی افزود: ژانر جنگی در حقیقت مشابه همان سینمای دفاع مقدس ماست و همیشه توسط کمپانی‌های بزرگ جهان حمایت می‌شود. برای مثال در سینمای روسیه حمایت‌های ویژه‌ای از طرف دولت صورت می‌گیرد تا فیلم‌هایی با محوریت جنگ تولید شوند اما در کشور ما به ویژه در سال‌های اخیر وضعیت اینگونه نیست، چون به واسطه عدم حمایت‌های جدی از سینمای دفاع مقدس ما شاهد کاهش تولیدات در سینما و تلویزیون هستیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: نکته تاسف‌آورتر در این حوزه به فضایی مربوط می‌شود که بر بخشی از سینمای دفاع مقدس حاکم است، چراکه متاسفانه برخی افراد از این گونه به عنوان فرصتی استفاده می‌‌کنند تا بتوانند به منافع مادی دست یابند. این آسیب جدی است و باید درباره آن چاره‌ای اندیشید. شاید تنها۱۰ فیلمساز یا تهیه‌کننده را بتوان نام برد که واقعا دغدغه دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند و با وجود تمام مشکلات اقتصادی هنوز در این عرصه کار می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به وقت شام» در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از تولیدات دفاع مقدسی در سینما به معنای سفارش‌سازی در سینما نیست؟ تصریح کرد: به نظر من سفارش به خودی خود امری ناپسند نیست. این رویکرد در همه جای دنیا به نوعی رایج است، ولی به دلیل وارونه نشان دادن، سفارشی‌سازی معنای نامطلوبی در سینمای کشور ما پیدا کرده است. در همین رابطه جدا از هالیوود که بسیاری از تولیداتش سفارشی است بسیاری از فیلم‌ها بر اساس سفارش شهرداری‌ها یا پلیس تولید می‌شوند تا درباره این نهادها تبلیغ شود.

این تهیه‌کننده متذکر شد: نکته تعجب‌آور اینجاست که برخی فیلمسازان در داخل کشور مدعی هستند فیلم سفارشی نمی‌سازند! آیا در کشور ما کاری هست که بدون حمایت‌های دولت تولید شود؟ جواب به این سوال نشان می‌دهد ادعا‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود اکثراً تبلیغاتی است، والا همه ما به نوعی کار سفارشی تولید می‌کنیم. مهم نیست فیلم سفارشی باشد یا خیر، بلکه آنچه مهم است نتیجه کار است. وقتی فیلمی بتواند آرمان‌های یک ملت و انقلاب را به زیبایی تصویر کند چه اشکالی دارد تا آن کار سفارشی باشد؟

وی درباره دلایل عدم موفقیت سینمای دفاع مقدس در جهان اظهار کرد: صنعت سینما در دست کشور‌های صاحب قدرت در دنیاست؛ کشور‌هایی که عمدتاً با انقلاب اسلامی نیز رابطه خوبی ندارند، برای همین هر کاری که به نوعی ایدئولوژی در آن مد نظر باشد و آرمان‌های انقلاب اسلامی در آن تبلیغ شود با استقبال آن‌ها مواجه نشده و با آن مخالفت می‌کنند. وقتی خرید‌های کمپانی‌های جهانی را از سینمای ایران رصد می‌کنیم متوجه خواهیم شد آثاری خریداری شده‌اند که مفاهیم انسانی در آن مورد توجه است، ولی هیچگاه آثاری با محوریت اسلام، انقلاب یا دفاع مقدس مد نظر این کمپانی‌ها قرار نمی‌گیرد.

تهیه‌کننده فیلم «امپراطور جهنم» تاکید کرد: ما در قالب هفته‌های فیلم که در خارج از کشور برگزار می‌شود، فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی در برخی کشور‌ها به نمایش در می‌آوریم. جالب است بدانید که این فیلم‌ها مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. منظور این‌که اگر فیلم‌های مورد نظر ما از طریق کمپانی‌ها به شکل شایسته حمایت شود مطمئن باشید این کار‌ها مورد توجه عام مردم قرار می‌گرفت، اما وقتی فیلم‌های مربوطه فرصتی برای نمایش پیدا نمی‌کنند، چگونه از آن‌ها می‌توان انتظار اتفاق خاصی را داشت.

خزاعی یادآور شد: برای این‌که بتوانیم این فیلم‌ها را در سطح جهانی پخش کنیم در گام ابتدایی یا باید پخش‌کننده خوب داشته باشیم یا این‌که آدم‌هایی را تربیت کرده تا آن‌ها بتوانند با کمپانی‌های پخش فیلم ارتباط برقرار کنند. در همین رابطه من شبکه‌های خارجی بسیاری را دیده‌ام که خواهان پخش فیلم‌های ارزشی ما هستند، اما به دلیل عدم ارتباط مناسب از انجام چنین کاری معذورند.
 
وی تاکید کرد: مخاطبان فیلم‌های ایرانی تنها به مرز‌های داخلی محدود نمی‌شوند، چراکه ما حداقل در منطقه فارسی‌زبان، مخاطبان بسیاری داریم که قادرند در این زمینه ورود کنند. برای همین به دولت پیشنهاد می‌کنم اگر خواهان تبلیغ انقلاب اسلامی است بیش از هر چیز سینما را جدی بگیرد چراکه این حوزه از بسیاری از ابزار‌هایی که در اختیارشان است قوی‌تر است.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha