دو ویژگی شیوه جدید برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3710367
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
عباس سلیمی بیان کرد:

دو ویژگی شیوه جدید برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به شیوه جدید می‌تواند الگویی برای سایر مسابقات قرار گیرد، به بیان ویژگی‌های این شیوه از برگزاری پرداخت.

عباس سلیمی

عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بین قشر دانشجو، گفت: زمانی به کتب آسمانی یا سایر آثار و کتب نگاه می‌کنیم، دیباچه هیچ یک از این کتب، اعم از کتب آسمانی یا علمی مانند دیباچه و سرلوحه قرآن کریم آنجا که فرموده است؛ «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» نیست.
وی با اشاره به اینکه در آیه فوق از واژه‌هایی چون «خواندن»، «انسان»، «قلم»، «علم» و «آموزش» یاد شده است، افزود: این نشان می‌دهد که قرآن و دین ما یک جایگاه و رابطه تنگاتنگ با علم و دانش دارد. پیامبر اکرم(ص) که کلام ایشان براساس آیات قرآن در حکم وحی است نیز می‌فرمایند: «خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ؛ خیر دنیا و آخرت در علم است».
سلیمی تصریح کرد: با چنین دیدگاهی در سرزمین مقدسی مانند مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رئوفی که هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند؛ جمعی از جوانان برومند از جامعه دانشگاهی امت اسلام به همت والای سازمان جهاد دانشگاهی در یک صحنه رقابت مقدس قرآنی گرد هم آمدند که جای تقدیر و تشکر دارد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور در مرحله فینال این مسابقات و شنیدن تلاوت‌ها از نزدیک اشاره و اظهار کرد: در این مرحله از مسابقات مشاهده کردم که در یک رقابت زیبا و باشکوه چه صحنه‌های زیبایی آفریده شد؛ اینها جوانان منتخب اندیشمندی هستند که در جای جای کُره زمین به عنوان نمایندگان امت اسلامی حضور دارند و همان دانشجویان قرآنی و قرآنیان دانشجو هستند.
خادم‌القرآن سلیمی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را کارنامه درخشانی از کارنامه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: یقیناً آثار و برکات برگزاری این مسابقات در کشور ما در میان‌مدت و بلندمدت خود را نشان خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه از میان همین دانشجویان و عناصر تحصیل کرده، رجال سیاسی و مدیران ارشد کشورهای مختلف تعیین خواهد شد، افزود: اگر ما بتوانیم به موازات برگزاری این مسابقات، پیام قرآن، فرهنگ قرآن، سبک زندگی قرآنی و دستورات قرآنی را به این عزیزان منتقل کنیم، رسالت خودمان در معرفی کردن قرآن به جهانیان و ابلاغ پیام قرآن به همه مردم کره زمین را به خوبی انجام داده‌ایم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: امیدوارم دوستان ما در جهاد دانشگاهی به موازات خدماتی که ارائه کرده‌اند، بعد از برگزاری مسابقات جلسه نقد و بررسی آن را به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی ترتیب دهند و بتوانند با یک برنامه‌ریزی دقیق چگونگی ارتقاء این مسابقات را در دوره آینده در دستور کار قرار دهند.
سلیمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا در مورد ابتکار و نوآوری در شیوه برگزاری این مسابقات نیز عنوان کرد: مسلماً برای اینکه در این دنیای وانفسا بتوانیم مسابقات قرآن را آنگونه که باید برای مردم و جوانان جا بیندازیم، نیازمند این هستیم که هر روز در مسیر نوآوری و ابداع حرکت کنیم.
وی یکی از خروجی‌ها و آثار برگزاری این نوع برگزاری مسابقات را کیفی شدن تمام مراحل آن عنوان کرد و گفت: برخی مسابقات ممکن است به خاطر سطح پایین شرکت‌کنندگان مورد استقبال عموم قرار نگیرند یا موجب ایجاد کسالت در بیننده شوند، اما این مسابقات اینگونه نبود. این کارها خارج از کادر دوربین و نمایش عمومی صورت گرفته بود و در حقیقت عصاره و گلچین این قرآنیان انتخاب شده بودند.
سلیمی در ادامه، دومین نکته و اثر این شیوه برگزاری مسابقات را کاهش هزینه‌های برگزاری آن عنوان کرد و افزود: براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ام میزان هزینه این مسابقات نسبت به ادوار گذشته به یک ششم کاهش یافته است، این خود یک حرکت قرآنی است.
وی در پایان بیان کرد: ما هرچه بتوانیم از هزینه‌ها بکاهیم و جلوی اصراف را بگیریم یقیناً مورد رضای خداوند بزرگ است و می‌توانیم در این سال‌هایی که بنا به دستور مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است در این رابطه هم این را یک الگو قرار دهیم. به اعتقاد من سایر مسابقات هم می‌تواند به همین کیفیت انجام شود.

انتهای پیام

captcha