مروری بر وقایع تاریخ انقلاب در «فکه»/ چاپ قسمت پنجم «دهه شصت»
کد خبر: 3696209
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱

مروری بر وقایع تاریخ انقلاب در «فکه»/ چاپ قسمت پنجم «دهه شصت»

گروه ادب ــ در شماره جدید ماهنامه «فکه» به وقایع تاریخ انقلاب اسلامی ایران و بخش‌ پنجم سخنان رهبر معظم انقلاب با عنوان «دهه شصت» اشاره شده است.

مروری بر وقایع تاریخ انقلاب در «فکه»/ چاپ قسمت پنجم «دهه شصت»

به گزارش ایکنا،‌ شماره جدید ماهنامه «فکه» که با رویکرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منتشر می‌شود،‌ به موضوعات مختلفی با محوریت دفاع مقدس می‌پردازد. از جمله مطالبی که در این نشریه به چشم می‌خورد،‌ یادداشت‌هایی با عناوین «راهی که می‌رویم»، «فردا بهتر از امروز است»،‌ «عوامل مهم تهدید کشور را بشناسیم» و «الزامات و پیامدهای تولید ملی چیست» است که مطلب پایانی به پرسش‌های رایج و پاسخ‌های کوتاه در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.

در بخش دیگری از این مجله به نقشه راه اشاره شده است که به تحلیل اتفاقات دی سال 96 می‌پردازد. این بخش در قالب اینفوگرافی ارائه شده است و به اقدامات دشمن در پاتک به ایران،‌ خصوصیات حقیقی ملت، روش تبلیغات دشمن و نتیجه حرکت عظیم ملت ایران پرداخته است. در ادامه این مطلب اعترافات دشمن،‌ مُهمل‌گویی‌های مسئولان آمریکایی، پاسخ به رد این ادعا،‌ هدف نهایی و وظایف ما اشاره شده است. خاطره‌ای از امام راحل و ملزومات اداره کشور از دیگر موضوعات این بخش به شمار می‌آیند.

در ادامه مطالب عرضه شده در این نشریه،‌ قسمت پنجم از بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان «دهه شصت» عرضه شده که به تبیین و بازشناسی حوادث دهه شصت اختصاص دارد. در بخشی از این متن آمده است: «در اواخر شهریور،‌ خط و تاکتیک تظاهرات گسترده در داخل سازمان مجاهدین خلق طرح شد با این ویژگی که تعداد بیشتری از تیم‌های مسلح در راهپیمایی شرکت داده شوند و تمام نیروهای اجرایی و عملیاتی و هواداران تشکیلاتی در صحنه حضور یابند. سازمان منافقین در این باره این تظاهرات به هواداران خود چنین اعلام کرد که ما در پنج مهر با قیامی شبیه به قیام توده‌ای 22 بهمن روبرو هستیم. باید مردم را تحت حمایت نیروهای مسلح‌مان به صحنه بکشانیم. باید این تظاهرات با شرکت خود مردم صورت گیرد و ما به عنوان پیشتاز مسلح از مردم حمایت خواهیم کرد.»

«بیت‌المقدس؛ چشم‌انتظار جبهه مقاومت» عنوان موضوع دیگری است که در فکه منتشر شده است و به بررسی دلایل انتخاب قدس به عنوان پایتخت اسرائیل می‌پردازد. در این مطلب می‌خوانیم: «پیروزی‌های جبهه مقاومت در چند سال اخیر باعث شده است که رژیم اشغالگر قدس در بدترین شرایط ژئوپلتیک تاریخ خود قرار گرفت و بیش از هر زمان دیگری از خارج از مرزهایش احساس ناامنی کند. قدرت‌گیری روزافزون جبهه مقاومت در دو دهه اخیر،‌ رؤیای شیرین نیل تا فرات را برای صهیونیست‌ها به کابوسی تلخ تبدیل کرده و مانع گسترش سرزمین‌های اشغالی شده است.»

پرونده ویژه این شماره از نشریه فکه به «تا چهل‌سالگی» اختصاص دارد که در آن به سال‌شمار وقایع بهمن 57 تا 95 می‌پردازد. در واقع چهل سالگی سن پخته شدن است،‌ سن آبدیده شدن،‌ موجود کامل شدن. 40 سالگی 40 مرتبه دور خورشید عالم‌تاب گشتن و روزهایش را با رنج دوران سر کردن و شب‌ها در امنیت و آرامش خفتن. انقلاب ایران در 22 بهمن سال 1397 چهل‌ساله می‌شود، پخته می‌شود، به کوری چشم بدخواهان و بخیلان و حسودان. سهم ما در برگزاری جشن تولد این انقلاب، هدیه‌ای نفیس است که تقدیم خواهد شد و این،‌ مرور ماه به ماه همه اتفاقاتی است که در این 40 سال بر سر انقلاب ما آمد.

در ادامه این مطلب به وقایع مختلفی که در تاریخ‌های متفاوت سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی روی داده است،  اشاره شده و تصاویر شخصیت‌های شناخته‌شده خواه مثبت یا منفی نیز درج شده است. این سال‌شمار از امام خمینی(ره)، بنی‌صدر و صدام حسین آغاز می‌شود و به فعالیت در عرصه دفاع مقدس و برگزاری اولین جشنواره فیلم فجر و شهادت حسن باقری و مجید بقایی اشاره می‌شود. در ادامه از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی و سپس امام یاد می‌شود و به اصلاح قانون مطبوعات در مجلس شورای اسلامی اشاره شده است. انصراف ایران از شرکت در کنفرانس سران کشورهای اسلامی به دلیل حمایت کویت از عراق یکی از اتفاقاتی بود که در بهمن سال 65 روی داد. در سال 66 به دستور امام خمینی(ره) مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد. در ادامه این مطالب وقایع مختلف دیگر از جمله تشریح مشارکت سپاه در بازسازی کشور توسط سرلشکر محسن رضایی، فعالیت نخستین اجلاس سران اکو در تهران،‌ رسیدن سیدحسن نصرالله به دبیرکلی حزب‌الله، آغاز به کار شبکه رادیویی پیام، انتشار روزنامه ایران به عنوان ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران،‌ موفقیت سیدمحمدحسین طباطبایی به حفظ کامل قرآن در سن پنج سالگی مطرح شده است.

در سال 79، بشار اسد در اولین سفر خود به ایران با رهبر انقلاب ملاقات کرد. «باران» مجید مجیدی در این سال بهترین فیلم جشنواره فجر شد. همچنین در سال 77، فیلم «هیوا» اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور به عنوان بهترین فیلم این جشنواره معرفی شد. در سال 80 کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران وارد شد. در سال 81 رهبر معظم انقلاب به استان آذربایجان شرقی سفر کردند. در سال 82 فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. حسین رضا‌زاده در این سال قهرمان قهرمانان سال 82 شد. در سال 83 رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به مجلس، خواستار انصراف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش شد. حامد کرزای به تهران سفر و با رهبر انقلاب دیدار کرد.

«این چند اسرائیلی را باید بشناسیم»،‌ «با من بیا علی» که گفت‌وگو با مادر معلم شهید علی نجفی است،‌ «مردی از کاروان »17772، «پای قولم مانده‌ام»، «معجزه انقلاب» که به بهانه نهم بهمن، سالروز شهادت سرداران شهید حسن باقری و مجید بقایی نوشته شده است، کمین، شیرها، نونی صفر، چه خوب است با شهادت بمیرد و ... از دیگر مطالب این نشریه به شمار می‌آیند.

انتهای پیام

captcha