افتتاح اوراق زرین در کتابخانه ملی
کد خبر: 3694577
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

افتتاح اوراق زرین در کتابخانه ملی

گروه ادب ــ نمایشگاه اوراق زرین با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و مجموعه‌داران افتتاح شد.

افتتاح اوراق زرین در کتابخانه ملی

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در مراسم افتتاح نمایشگاه اوراق زرین که در محل موزه کتاب و میراث مستند واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران برگزار شد، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی گفت: کسانی که در بخش مخطوطات کتابخانه ملی فعالیت می‌کردند، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بودند. آنها با پشتکار بسیار توانستند بخشی از گنجینه میراث اسلامی- ایرانی را به کتابخانه ملی بیفزایند.
همچنین سید محمود مرعشی نجفی، نسخه‌شناس و مدیر کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در سخنانی گفت: این مراسم با روحیه من بسیار سازگار است چراکه خاندان ما همیشه نسبت به گردآوری نسخه‌های خطی اهتمام داشتند. 
او با یادکردن از پدر خود آیت الله مرعشی نجفی گفت: او یک وعده غذای روزانه خود را حذف کرد و دستمزد نماز و روزه استیجاری خود را صرف خرید کتب خطی می‌کرد. او افزود: از زمان تاسیس حوزه علمیه قم ایشان به آنجا دعوت شدند و از همان زمان در تهیه نسخ خطی در تلاش بودند.
این نسخه‌شناس با اشاره به دوران نوجوانی خود تصریح کرد: من از دوران نوجوانی با نسخ خطی آشنا شدم و بیشترین مخطوطات کتابخانه آیت الله مرعشی را من جمع‌آوری کردم.
آیت الله مرعشی نجفی به مشکلات پدر خود در زمینه جمع‌آوری نسخ خطی اشاره کرد و گفت: علت نایاب بودن بسیاری از نسخ خطی، جمع‌آوری آن‌ها برای انتصاب به دوره صفویه بود. به همین دلیل کتب اربعه شیعه هم در دوره‌ای بسیار کاهش یافت. او در ادامه گفت: اگر پدرم نبودند، وضعیت شیعه در این عصر اینطور نبود. 
او با ابراز گلایه از برخی مسئولین دولتی اظهار کرد: پدرم سرمایه عظیمی را به صورت رایگان به جامعه تقدیم کرد. اما نسبت به کتابخانه آیت الله مرعشی کم لطفی می‌شود. اگر این روند به همین منوال ادامه یابد، منجر به تعطیلی کتابخانه خواهد شد.
همچنین در این آیین، سید محمدصادق خرازی به مظلومیت عالمان برجسته اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه جای بسیاری از شخصیتهای بزرگ کشوری خالی است، کسانی که می‌توانند گره از کار کتاب و کتابخوانی بگشایند. از مشکلات کشور ما این است که علم و فرهنگ در اختیار شخصیت‌های علمی و فرهنگی نیست.
او با اشاره به مدیریت اشرف بروجردی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: وجود خانم بروجردی در این سمت تحول بزرگی است. 
او با اشاره به روند پیشرفت فرهنگ و دوستی با کتاب گفت: هر روز در امر فرهنگ کتابخوانی عقبگرد داریم و به جای پیشرفت باید خود را با کشورهای ذره‌بینی منطقه مقایسه کنیم و سالهاست که خود را با کشورهای بزرگ مقایسه نمی‌کنیم؛ به طوریکه تمام کتابخانه‌های ایران در حالت مهجوری و مشتاقی قرار دارند.
خرازی به کشور یمن اشاره کرد و گفت: یمن جزء کشورهایی است که از نظر اقتصادی شرایط بسیار نامناسبی دارد؛ اما خانواده‌های آن اهمیت زیادی به نسخه‌های خطی می‌دهند و ارزش زیادی برای کتاب‌هایشان قائل هستند. آنها حاضرند بمیرند اما نسخه‌های خطی خود را نفروشند.
او از مدیران کشوری انتقاد کرد و گفت: در تاریخ معاصر می‌توان از دو شخصیت ویژه نام برد؛ یکی آیت الله مرعشی نجفی که خودم، پدرم و پدربزرگم به ایشان ارادت داشتیم. اما در سال‌های اخیر از خدمات آیت‌الله نجفی مرعشی تجلیل به عمل نیامده است. دیگری مرحوم ملک؛ که اقدامات او از چشم مدیران کشوری به‌دور مانده است. 
خرازی خاطرنشان کرد: کشور ما دچار خودکامگی مدیریتی شده است به‌همین دلیل امکانات زیادی در اختیار اهل‌ فرهنگ قرار داده نمی‌شود و از این رو کشورمان دچار بی‌هویتی فرهنگی است.
او در انتهای سخنانش گفت: گاهی احساس پشیمانی می‌کنم که چرا در 40 سال گذشته به امر مجموعه‌داری و کتابداری مشغول بوده‌ام چراکه می‌توانستم به شغل دیگری بپردازم، اما خداوند را شاکرم که میراث‌دار منابع مکتوب بوده‌ام ؛ زیرا در نهایت آینده متعلق به بزرگان فرهنگ و علم یک سرزمین است. 
خرازی تاکید کرد: به تمام کسانی که در این عرصه همت و تلاش خالصانه داشتند درود می‌‌گویم اما برای بسیاری از مسئولین که کوچکترین شناختی بر روی فرهنگ ندارند افسوس می‌خورم.
سیدعبدالله انوار نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: افتخار می‌کنم که امروز در خانه خودم صحبت می‌کنم، از ابتدای فعالیتم در کتابخانه ملی هدفم بالارفتن ارج کتاب و فرهنگ کتابخوانی بوده است.
او افزود: از پیشرفت کتابخانه ملی بسیار خوشحالم. در حال حاضر کتابخانه ملی روزگار خوبی دارد و امیدوارم نسل جوانی که در این کتابخانه فعالیت می‌کنند، از این امکانات بهره‌مند شوند. او در پایان گفت: فهرست نگاری و کار خطی خود یک دانشگاه است. چرا که در این کارمجبور به خواندن کتاب‌هایی هستید که تابه حال آنها را مطالعه نکرده‌اید.
در انتهای این مراسم نمایشگاه اوراق زرین با حضور شخصیت‌های برجسته حاضر در جمع افتتاح شد. گفتنی است «امالی شیخ صدوق»، «ادویه مفرده ابن سمجون»، «دستخط امام خمینی (ره)» و «دستخط شیخ عباس قمی» از نمونه نسخ خطی است که در این نمایشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha