«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی
کد خبر: 3694559
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
رئیس جهاددانشگاهی در اختتامیه دوازدهمین طرح «ایران مرز پرگهر»:

«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاددانشگاهی با اشاره آیه شریفه «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»، اظهار کرد: خداوند خلاقیت و تغییر را در همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته و قدرت خلاقیت و تولید با فراگیری علم و تبدیل آن به فناوری مشخص می‌شود و می‌توان آن را به عرصه ظهور رساند.

«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر» عصر امروز یکشنبه، ۶ اسفندماه در تالار شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران با حضور جمعی از اساتید، مسئولان و دانشجویان برگزار شد.

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی سخنران آغازین مراسم بود، وی با اشاره به توسعه دانش و فناوری اظهار کرد: امروز توسعه دانش و فناوری به ابزار قدرت اقتصادی و نظامی و ابزار اعمال قدرت سیاسی و تحقق اهداف آن تبدیل شده است. سرعت توسعه علمی و فناورانه در دنیا بسیار زیاد شده است و تغییر فناوری‌ها باعث تغییر سبک زندگی انسان‌ها شده، در همین شهر تهران شاهد هستیم فناوری‌ها کسب و کار و سبک زندگی را در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشتی، خدمات و ... تغییر داده است.

وی ادامه داد: آن نقص در زندگی افراد به واسطه دلتنگی ناشی از دوری از خانواده در سفرها به واسطه فناوری‌ها از بین رفته و افراد در هر لحظه و در هر کجای دنیا می‌توانند به صورت صوتی و تصویری با بستگان خود صحبت کنند.

طیبی با اشاره به تاثیر شگرف فناوری در حوزه کشاورزی، افزود: توسعه فناوری باعث بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی شده و کشاورزی هوشمند را توسعه داده، اینها حقایقی است که اتفاق افتاده است. از جمله دیگر اثرات آن جاگزینی داروهای نوترکیب با داروهای شیمیایی در کشور است. در این زمینه حتما اسم «سلول‌های بنیادی» را از جهاد دانشگاهی زیاد شنیده‌اید که سلول‌های بنیادی و بازسازی قطعات بدن انسان جای دارو-درمانی را گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در دنیا فناوری‌ها به سمتی حرکت می‌کنند که با شناخت سیستم فیزیولوژی بدن هر فرد داروی مختص آن فرد تولید می‌شود و دیگر همه از یک نوع آنتی بیوتیک نمی‌خورند و آنتی بیوتیکی که ویژگی مختص بیمار را دارد تجویز می‌شود، گفت: انرژی‌های نو توسعه یافته و روز به روز ارزان تر می‌شود و انرژی‌های فسیلی جای خود را به آنها می‌دهد. علی‌رغم مشاهده اهمیت توسعه علمی و فناورانه و سرعتی که دارد و اینکه در دنیا روز به روز رقبا در این حوزه بیشتر می‌شوند و از طرفی منابع دنیا محدود است و رقابت را سخت‌تر می‌کند، اگر از توسعه علمی و فناورانه غفلت کنیم به طور قطع با مشکلات شدید اقتصادی مواجه می‌شویم و خارجی‌ها به راحتی بازار را در اختیار می‌گیرند و به ویژه می‌توانند به راحتی کالاها را با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر در اختیار مخاطب ما بگذارند.

خودباوری موتور محرک توسعه علم و فناوری
وی با اشاره به تبعات این مسئله که بیکاری و بروز فساد و ده‌ها ناهنجاری دیگر در کشور است، گفت: در حوزه امنیت ملی هم دچار مشکلاتی در کشور خواهیم شد،لذا باید به توسعه علمی و فناورانه اهمیت دهیم و فناوری را یا خودمان تولید کنیم و یا از خارج وارد کنیم و آن را ارتقا دهیم توسعه، علمی و فناورانه از اوجب واجبات است که باید به آن پرداخته شود.

طیبی با بیان اینکه موتور محرک توسعه علم و فناوری خودباوری است، یادآور شد: اگر خودباور بودیم، اراده بر تغییر هم حاصل می‌شود و پس از آن برنامه‌ریزی در سطح ملی رخ می‌دهد. اراده و خودباوری و برنامه‌ریزی باید بر اساس سلایق سیاسی کشور باشد تا برنامه‌ریزی درازمدت در کشور که لازمه پیشرفت است محقق شود، چیزی که امروز گمشده کشور ماست و موجب عدم درک توسعه علم و فناورانه شده است. باید با هم گفت‌وگو کنیم و به مدلی مشترک در اداره کشور برسیم، هیچ دولتی نمی‌تواند در مدت زمان ۴ یا ۸ ساله مشکلات کشور را حل کند. از همین‌رو در دنیا کشورها چشم‌اندازهای ۲۰ و ۵۰ ساله تنظیم می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مسئله خلاقیت و با بیان اینکه خداوند خلاقیت و تغییر را در همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته بر اساس آیه ۲۹ سوره حجر؛ «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» گفت: قدرت خلاقیت و تولید با فراگیری علم و تبدیل آن به فناوری مشخص می‌شود و می‌توان آن را به عرصه ظهور رساند. اگر امروز مدعی هستیم جهاد دانشگاهی توانسته به خودباوری نسل جوان کمک کند، این موفقیت‌ها حاصل آن خودباوری است که امام خمینی(ره) در جوانان این کشور نهادینه کرد و توانست اثبات کند کشور توان حرکت در مرز علم و فناوری را دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علمی و فرهنگی الگوهای خوبی طراحی کرده که یکی از آنها طرح ملی «ایران مرز پرگهر» است، عنوان کرد: وقتی دانشجو مسجد شیخ لطف‌الله را می‌بیند علاوه بر هنر، به توسعه فناوری در آن دوران پی می‌برد و این امر به تقویت خودباوری دانشجویان کمک می‌کند. آن خودباوری ملی در جوانان و مردم ما ایجاد شده و باور کرده‌اند می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند. آنچه که ما اکنون به آن احتیاج داریم استفاده از فناور‌ی‌های تولیدی است و با یک مشکل مواجهیم و آن اینکه بسیاری از فناوری‌ها را تولید کرده‌ایم اما در استفاده از آن‌ها مشکل داریم، در حالی که در دنیا ارزش این است که توان تولید فناوری را داشته باشند و از آن استفاده کنند، از تولید اشتغال و ثروتی که از طریق آن حاصل می‌شود هم استقبال می‌کنند.

در ادامه پرفسور پرویز کردوانی، استاد جغرافیا و پدر علم کویرشناسی ایران به سخنرانی پرداخت، وی با بیان اینکه من عاشق سفر هستم و همواره در طول دوران تدریس در دانشگاه‌ها دانشجویان را برای مشارکت در اردوهای علمی تشویق می‌کردم، بر این مسئله که نباید اردوهای دانشجویی صرفا یک تفریح و دور همی چند روزه باشد تاکید کرد و مطالعه پیش از سفر و دانستن زبان برای رفتن به سفرهای خارجی را لازم دانست.

«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی

وی دقت و درک بر روی محیط پیرامون در سفر را نکته حائر اهمیتی خواند و بر این مسئله تاکید کرد که این محیط پیرامون برای ما درس‌ها و نکاتی دارد که توجه به آنها می‌تواند باعث پرورش فکری و علمی افراد شود، وی در ادامه گفت: دانشجو از زمانی که از مدرسه فارغ التحصیل می‌شود و وارد دانشگاه می‌شود، مسئول پرورش خود است و واژه پرورش که در دوران مدرسه همراه آموزش بوده، به عهده خود اوست و باید برای این بخش کاری انجام دهد. به دانشجویانم می‌گویم روز دانشجو و شب دانش‌آموز باشید.

این مراسم با سخنرانی عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان ادامه یافت، وی بر مسئله پختگی در سفرهای دانشجویی تاکید و عنوان کرد: پختگی در سفر اتفاق می‌افتد، شرایطی در سفر وجود دارد که در هیچ موقعیت دیگری انسان آن را تجربه نخواهد کرد و هیچ موقع وجود ندارد.

وی با بیان این مسئله که امروزه بسیاری از سفرها مجازی شده‌اند و طبق آمار این مسئله در میان دختران دو برابر پسران است، افزود: آموخته‌های بسیاری در سفرها وجود دارد که این آموخته‌ها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که خود در معرض این تجربه‌ها خواهند بود و این آموخته‌ها به کار آنها می‌آید. ما برای افزایش این تجربه‌ها و اندوخته‌ها باید از گروه‌های حامی گردشگری حمایت کنیم.

در ادامه سخنرانی‌ها نوبت به احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران رسید، وی در سخنانی با بیان اینکه در ایران همواره گروه‌های مختلف بوده‌اند و در منش پهلوانان متفاوت بوده‌اند و آشنایی با این مظاهر و شرایط زندگی اقوام و گروه‌ها می‌تواند برای دانشجویان مفید باشد و این روحیه را در آنها تقویت کند، اظهار کرد: ایران فضایی است که گروه‌ها و اقوام مختلف در آن زندگی می‌کنند. شرایط جغرافیایی هر چه سخت‌تر باشد، همدلی و همراهی میان اقوام وگروه‌ها بیشتر است. این مسئله در کویر و به خصوص شهرهایی مانند یزد به وضوح مشاهده می‌شود.

«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی

وی با تاکید بر اینکه توسعه در کشور مستلزم شناخت کافی از کشور است، گفت: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که متناسب با شرایط محیطی و فضای کشور، طرح‌های مناسب با هر منطقه اجرا شود که این امر هم مستلزم شناخت ایران است. این سفرها و حضور در شهرها می‌تواند به شناخت بهتر از مناطق گوناگون کشور منجر شود.

مسجدجامعی با ارائه یک پیشنهاد تکمیلی به جهاد دانشگاهی برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های گردشگری و طرح ملی ایران مرز پرگهر، افزود: باید برنامه‌های گردشگری به سمتی برود که گروه‌ها هر کجا می‌روند، به دیدار شخصیت‌های برجسته و بارز آن شهر و منطقه بروند و از حضور آنها بهره‌مند شوند که این مهم به یک مطالعه و پیش‌زمینه پیش از سفرها را نیاز دارد و با یک برنامه‌ریزی محقق می‌شود که امیدواریم جهاد دانشگاهی پیگیر این امر باشد.

دوازدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر» به همت مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی در کشور برگزار شد و از آغاز این طرح تا کنون 2580 اردو برگزار شده و بیش از 90 هزار نفر در این اردوها شرکت کرده‌اند.

در مراسم اختتامیه که عصر امروز در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد از معاونت‌های فرهنگی و گروه‌های دانشجویی برتر در اجرای این دوره طرح ایران مرز پرگهر با اهدای تندیس و لوح یادبود تقدیر شد.

«نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»؛ نمایانگر ظرفیت خلاقیت در انسان/ شرایط پختگی در سفرهای دانشجویی

انتهای پیام

captcha