تردیدی در اراده جدی دولت برای حل مسئله ریزگرد‌ها وجود ندارد
کد خبر: 3694251
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
معاون اول ریئیس جمهور تأکید کرد:

تردیدی در اراده جدی دولت برای حل مسئله ریزگرد‌ها وجود ندارد

گروه سیاسی ــ اسحاق جهانگیری گفت: استان خوزستان، استانی بسیار مهم و استراتژیک براي كشور است و دولت نگاه ویژه‌ای برای حل مشكلات مردم اين استان دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه استان خوزستان را استانی بسیار مهم و استراتژیک برای كشور دانست و از نگاه ویژه دولت به حل مشكلات مردم این استان خبر داد.
معاون اول رئیس جمهور یکی از مشکلات مردم استان خوزستان را وجود ریزگردها در فصول مختلف سال عنوان کرد و افزود: خشکسالی و کمبود منابع آب نیز در كنار مسئله ریزگردها، مردم استان خوزستان را رنج می دهد كه البته خشكسالی مشكلی است كه تقریبا مردم همه استان های كشور با آن مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش دولت برای حل مسئله ریزگردها در استان خوزستان جدی است و تردیدی در اراده جدی دولت برای حل این مسئله وجود ندارد، تصریح کرد: در موضوع ریزگردها آنچه اهمیت دارد این است که کانون های اصلی ایجاد ریزگرد شناسایی و تمركزی جدی بر این كانون ها معطوف شود.
جهانگیری افزود: از آنجا كه گزارش های سازمان هواشناسی نشان می دهد كه كاهش بارش ها و روند خشكسالی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، بنابراین برای حل مسئله ریزگردهای استان خوزستان نباید فقط راهکارهای متکی به منابع آب مد نظر قرار گیرد و لازم است انواع و اقسام راهکارها نظیر مالچ پاشی، نهال كاری، مرطوب سازی و سایر روش ها نیز در دستور كار باشد و نباید فقط به راهكارهای متکی به منابع آب اکتفا شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین از تلاش دولت برای مذاکره با کشورهای همسایه در جهت حل مسئله بخشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارند خبر داد و گفت: دولت حل مسئله ریزگردها با منشاء خارجی را نیز به طور ویژه دنبال می کند.
دكتر جهانگیری با اشاره به وجود برخی اختلاف نظر های آماری از سوی دستگاههای مرتبط با مسئله ریزگردها و منابع آب، بر ضرورت یكپارچه سازی اطلاعات و هماهنگی كامل میان وزارتخانه های جهاد كشاورزی، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد و گفت: لازم است با فوریت جلسه ای با حضور این چهار دستگاه اجرایی و استانداری خوزستان برگزار و هماهنگی های لازم برای تدقیق آمارها انجام شود و نتایج آن در كوتاه ترین زمان ممكن اعلام شود تا همه دستگاههای متولی بتوانند آمارها و اطلاعات یكسان و دقیق را مبنای برنامه ریزی ها و اقدامات خود قرار دهند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سخنان غیر كارشناسی برخی مسئولین غیردولتی استان خوزستان در خصوص منابع آب این استان، بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از سوی دستگاههای دولتی تاكید كرد و افزود: متاسفانه گاهی برخی مسئولین غیردولتی سخنانی غیركارشناسی مطرح می كنند كه بر خلاف مصالح ملی كشور است. ما همه در یك كشور هستیم و نباید با بیان برخی مطالب غیركارشناسی، مردم یك استان را در مقابل مردم استانی دیگر قرار دهیم.
دكتر جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی كشور مبنی بر كاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و روند رو به رشد خشكسالی در كشور، مردم را به صرفه جویی در مصرف آب فراخواند و اظهار کرد: نباید مردم تصور كنند كه با بارش های اخیر از خشكسالی عبور كرده ایم بلكه خشكسالی همچنان در كشور ادامه دارد و باید در مصرف بهینه آب در همه بخش های شرب، كشاورزی و صنعت برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و مردم نیز باید در این مسیر همراهی كنند.
وی از وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه خواست برنامه ریزی های لازم را برای اطلاع رسانی مناسب به مردم جهت صرفه جویی و مصرف بهینه آب انجام دهند و شرایط را به گونه ای مدیریت كنند تا در فصل تابستان با مشكل كمبود آب شرب مواجه نشویم.
در این جلسه كه وزرای نیرو، جهاد كشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی كشور گزارشی آخرین وضعیت خشكسالی و كم بارشی در كشور ارائه كرد و به تشریح پیش بینی بارش و دمای هوای كشور در ماههای آینده پرداخت.
نمایندگان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه گزارش هایی در خصوص ریزگردهای استان خوزستان و حقابه محیط زیست برای مهار كانون های داخلی ارائه كردند و راهكارهای مختلف مهار ریزگردهای این استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز در جهت كمك به حل معضل ریزگردها اتخاذ شد.
در این نشست همچنین مقرر شد وزارتخانه های نیرو، جهاد كشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خوزستان ظرف یك هفته جلسه ای برگزار و ضمن هماهنگی در تدقیق اطلاعات و آمار مرتبط با منابع آب، حقابه زیست محیطی و مسائل مرتبط با ریزگردهای استان خوزستان، از این پس اطلاعات دقیق و یكپارچه را مبنای برنامه ریزی و تصمیمات آینده قرار دهند.

انتهای پیام/

captcha