زمینه حضور دانش آموزان در مساجد فراهم است
کد خبر: 3692230
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
مسیب‌زاده:

زمینه حضور دانش آموزان در مساجد فراهم است

گروه جامعه ــ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به همکاری با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستادهای نماز جمعه اشاره و عنوان کرد: زمینه حضور دانش آموزان در مساجد فراهم است.

 محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه هر ساله با ستاد اقامه نماز تفاهم نامه‌ای امضا و تعهدانی مد نظر قرار می‌گیرد، به طرح پیوند «مسجد و مدرسه» اشاره و اظهار کرد: این موارد تفاهم به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز تسری داده می‌شود تا مبنای انجام فعالیت‌های مختلف قرار گیرد.

وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل را موضوع نماز در حوزه پیوند بین مدرسه، مسجد و خانواده دانست و گفت: یک برنامه ارزشمند باید بسیط باشد و همه ارکان تعلیم و تربیتی دانش آموزان را در برگیرد؛ بنابراین در طرح پیوند مسجد و مدرسه هم به نهاد خانواده و اولیای دانش آموزان و هم به مراکز ارزشی نظر داشتیم.

وی به حضور چشمگیر دانش آموزان در طرح پیوند مسجد و مدرسه اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح سبب شد تا میزان حضور دانش آموزان در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه نیز افزایش یابد و ما شاهد استقبال بیشتر دانش آموزان نسبت به این فریضه الهی در مقایسه با گذشته باشیم.

تقویت مبانی اعتقادی و دینی دانش آموزان

مسیب‌زاده تقویت مبانی اعتقادی و دینی دانش آموزان را از دیگر اهداف اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه خواند و گفت: به دنبال حضور دانش آموزان در مساجد و استفاده از بیانات و سخنرانی ائمه جماعت، شاهد ارتقای سطح بینش دانش آموزان هستیم. همچنین برگزاری محافل انس با قرآن و استماع به قرآن در حین برگزاری این طرح توانسته کمک شایانی به ایجاد روحیه قرآنی در دانش آموزان کند.

وی فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی و فضای معنوی حاکم بر مسجد را سبب ایجاد روحیه وحدت و هم بستگی مذهبی در بین دانش آموزان خواند و عنوان کرد: در بین دانش آموزان برخی افراد نقش‌هایی همچون مکبر، مؤذن و قاری را بر عهده می‌گیرند و برخی نیز به لحاظ سطح علمی رتبه بالایی دارند که در فضای مسجد مورد تقدیر قرار می‌گیرند؛ این امر خاطره خوش تجلیل در مسجد را در ذهن آنان حک می‌کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به همکاری با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و ستادهای نماز جمعه اشاره و عنوان کرد: زمینه حضور دانش آموزان در مساجد فراهم است و تمام این تلاش‌ها برای این است که دانش آموزان در یک فضای معنوی و اجتماعی قرار گیرند و تجربه ارزشمندی را در این زمینه کسب کنند.

تثبیت آثار تربیتی نیازمند حضور والدین

مسیب‌زاده با اشاره به نقش امام جماعت جوان و فعال که بتواند ارتباط خوبی را با دانش آموزان برقرار کند، گفت: حضور والدین در کنار فرزندان در طرح پیوند مسجد و مدرسه می‌تواند سبب تثبیت آثار تربیتی و استحکام آن در وجود دانش آموزان شود. والدین برای بیمه فرزندانشان می‌توانند از فضای مسجد بهره‌مند شوند و در همراهی با آنان از تجربیات ناب تربیتی بهره گیرند.

وی بالاتر رفتن کیفیت اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را در گرو استفاده از زبان مخاطب در سنین مختلف ارزیابی و عنوان کرد: وقتی دانش آموزان در مکانی حضور دارند، باید شور، نشاط، جستجوگری و تحرک که لازمه سن آنان است نیز وجود داشته باشد تا سبب جذب هر چه بیشتر آنان شود. مساجد به واسطه فضای معنوی و بهره‌مندی عبادی افراد از آن، از حرمت بالایی برخوردار است اما نباید گذاشت این امر سبب دوری روحیه نشاط از این اماکن مقدس شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و فضا مهیای حضور دانش آموزان در مساجد شده است. ایجاد فضای شاد و مهیج در مساجد می‌تواند سبب استقبال هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان از مساجد شود.

انتهای پیام/ 

 

captcha