اصول اسلامی موسیقی حلال، نگاه جهانی به بهداشت روانی دارد/ انقلاب موسیقی را از مراکز فساد نجات داد
کد خبر: 3684987
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
محمدصادق دهنادی:

اصول اسلامی موسیقی حلال، نگاه جهانی به بهداشت روانی دارد/ انقلاب موسیقی را از مراکز فساد نجات داد

گروه هنر: رئیس فرهنگ سرای معرفت در اولین گردهمایی هنرآموزان موسیقی این فرهنگسرا گفت: خدمت بزرگ انقلاب اسلامی به موسیقی ایرانی این بود که آن را از چنگال عیاشان و مفسدین نجات داد و به آن شرافت و تعالی بخشید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روز گذشته سوم بهمن ماه محمدصادق دهنادی رئیس فرهنگسرا معرفت در جمع هنرجویان موسیقی اظهار کرد: این روزها شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی خیلی زودتر از ما به استقبال چهل سالگی انقلاب رفته‌اند و با زبانی عصبی در حال یک عملیات روانی گسترده در عرصه‌های مختلف هستند که به ملت بگویند: دستاورد چهل ساله انقلاب برای شما چیزی نبوده و یا این که در این چهل سال به عقب برگشته‌اید.

وی افزود: شاید عده‌ای در داخل هم، این نوع مخالف‌خوانی را پز روشنفکری بدانند، اما اگر کسی اندکی هوشیاری داشته باشد، متوجه خواهد شد این کلمه چهل سالگی برای یک حرکتی که همه قدرت‌ها آن را نمی‌خواستند و برای علیه آن همه نوع توطئه کردند تا نباشد و حالا هم باقی مانده و نه فقط به عنوان یک نظام سیاسی، بلکه به عنوان یک فرهنگ جهانی ریشه زده ، رمز عصبانیت و جنون است.

این پژوهشگر فرهنگی ادامه داد: خیلی‌ها دلشان نمی‌خواسته این حرکت حتی ده ساله شود. حالا به ۴۰ سال رسیده،  اینها حق دارند که تقلا کنند و هر کاری که از دستشان بر می‌آید بکنند که شیرینی این تصمیم بزرگ علی‌رغم همه ناملایمات به جان ملت ننشیند. اینها روی موج مشکلات بندبازی می‌کنند، اما حرفشان یک چیز است و آن این‌که شما اشتباه کرده‌اید که انقلاب کرده و بعد آن هم مقاومت کردید.

دهنادی با بیان این‌که، چند سال پیش در پی یک اظهارنظر غیرمنصفانه، نامه‌ای به استاد داریوش پیرنیاکان نوشتم و در آن گفتم: هنر انقلاب برای موسیقی ایرانی این بود که آن را از مراکز فساد نجات داد. شما می‌توانید مستندهای دروغین و پر زرق و برق شبکه‌های ماهواره‌ای را ببنید یا تصمیم بگیرید سراغ منابع اصلی بروید و زندگی‌نامه موزیسین‌های زن و مرد ایران را نگاه کنید. اگر هم حوصله ندارید، کتاب بخوانید همین فیل‌مفارسی‌های دهه چهل را ورق بزنید. تا متوجه شوید جایگاه ساز و آواز در کشور ما کجا بود؟

اصول اسلامی موسیقی حلال ، نگاه جهانی به بهداشت روانی دارد/ انقلاب موسیقی را از مراکز فساد نجات داد

رئیس فرهنگسرا معرفت ادامه داد: آن روزی که انقلاب شد، موسیقی با کمک این ملت، تصمیم گرفت که مقدس شود و از کنار بساط عیاشان و آدم‌های خوشگذران بلند شود. نسل انقلاب وقتی کلمه لهو و لعب را در رساله‌ها می‌خواند، حق دارد گیج شود که مگر می‌شود، موسیقی ابزار بازی باشد؟ این نسل حق دارد که نداند لهو ولعب چیست؟ چون انقلاب اجازه نداد، موسیقی ابزار این مسایل باقی بماند.

وی متذکر شد: این نسل به برکت انقلاب اسلامی ندیده چگونه استعدادهای موسیقی ما بازیچه شخصیت‌های سیاسی و مافیای میخانه‌ها بوده‌اند. چه باج‌هایی می‌دادند و حالا آن موزیسین‌هایی که پس از انقلاب به دلایلی که اکثرش را مردم نمی‌دانند، فرار کردند، هم دارند از این ارتقا منزلت که در موسیقی اتفاق افتاد بهره می‌برند.

این فعال رسانه درباره پژوهش‌های فقهی در زمینه موسیقی نیز گفت: این پژوهش‌های فقهی که در موسیقی انجام شد یا بحثی که در درس خارج فقه رهبر معظم ‌انقلاب برای رسیدن به معیارهای موسیقی حلال صورت گرفته است، حتی برای غیر متدین‌ها و غیرمسلمان‌ها هم مفید است. درضمن بحث دربارهی اثر وضعی موسیقی بر سلامت روانی، درباره اثرات لهوالحدیث بر تربیت آدم‌ها اگر مسلمان و متدین نباشید ، باز هم مهم است.

اصول اسلامی موسیقی حلال ، نگاه جهانی به بهداشت روانی دارد/ انقلاب موسیقی را از مراکز فساد نجات داد

وی تاکید کرد: حتی اگر کسی به فقه باور نداشته باشد، توجه به حرمت محتوایی موسیقی با احیای بحثی که مرحوم فیض کاشانی، حدود سیصد سال پیش کرده، یک تحول مهم برای فلسفه موسیقی است. این که اسلام موسیقی را نه یک تفریح، بلکه یک بخشی از رزق معقول دانسته، اینها امتیازات بزرگ اسلام برای تعالی موسیقی است و آشنایی ما با این سوالات جالب و مفید در این باره هم از ثمرات انقلاب اسلامی است.

دهنادی با قرائت فرازهایی از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره هنر موسیقی و اهمیت آن در بیداری ملت‌ها و مقاومت مردم دربرابر ناملایمات به داستان پیدایش قطعه جاودانه‌ای ایران در اوان اشغال ایران در جنگ جهانی اشاره کرده و افزود: گاهی برخی از قطعه‌های موسیقی سرنوشت یک کشور را رقم زده و مردم با ترنم یک آوا در مقابل یک تاریخ ظلم ایستاده‌اند. هم آوایی مردم در قضایای انقلاب و دفاع مقدس و هم چنین اشاره رهبر انقلاب به آن قطعه‌ای که شوروی را در جنگ جهانی از سیطره هیتلر و آلمان نازی نجات داد، نشان می‌دهد که موسیقی و موسیقیدان باید خودش تصمیم بگیرد که به کدام جهت برود و همه چیز را با خودش به کدام جهت ببرد؟

در انتهای این گزارش آمده؛ در اولین گردهمایی هنرجویان موسیقی در فرهنگسرای معرفت برگزار شده بود علاوه بر سخنرانی رئیس فرهنگسرای معرفت، هنر آموزان به اجرای گوشه‌هایی از موسیقی ایرانی پرداختند و از معلمان موسیقی این فرهنگسرا تجلیل شد.همچنین برابر اعلام این مرکز فرهنگی، مقرر شده که به منظورهم‌افزایی و استعدادیابی علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی کانون موسیقی معرفت برای تولید آثار موسیقیایی ارزشمند معنوی و ملی‌، تشکیل شده و علاقمندان بتوانند پس از کسب آموزش ساز با هماهنگی ارکسترال وارد دنیای موسیقی شوند.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرزانه صالح منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۱:۴۸
0
1
بعد از مدت ها یک بحث انقلابی خوب ازتون شنیدیم

خیلی خوب بود

دستمریزاد
فرزانه صالح منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۱:۴۸
0
0
بعد از مدت ها یک بحث انقلابی خوب ازتون شنیدیم

خیلی خوب بود

دستمریزاد
سماوات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۲۳:۳۷
0
1
بحث موسیقی حلال سوالات زیادی در خود دارد.

لطفا از گوینده توضیح جامع تری بخواهید.

نظر فیض کاشانی با توجه به مشی حدیثی او برایم نو بود
Sigaroodi
|
Germany
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۲۳:۴۱
1
0
بحث جالبی بود

اگد یک سریال درباره بلاهایی که سر خواننده ها آوردند پخش می شد بسیاری از شبهه ها حل می گردید
captcha