تلاش خبرنگاران معارفی برای گوشزد کردن عواقب کاهش بودجه قرآنی به مسئولان
کد خبر: 3672556
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
نگاهی به اخبار معارفی رسانه‌ها/

تلاش خبرنگاران معارفی برای گوشزد کردن عواقب کاهش بودجه قرآنی به مسئولان

گروه فعالیت‌های قرآنی: با نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها همچنان می‌توان ردی از بحث‌های بودجه‌ای دید. خبرنگاران صفحات معارفی در تلاش هستند تا عواقب کاهش بودجه‌ قرانی سال 97 را رساتر از همیشه به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تنوع خبرهای معارفی رسانه‌ها در روز 22 آذرماه نسبت به روزهای اخیر کمتر بوده است. همچنین اگر بحث بودجه قرانی سال 97 را نادیده بگیریم، شاهد انتشار همه جانبه خبری خاص از سوی رسانه‌ها نبودیم با این وجود خبرگزاری فارس امروز دو گفت‌وگوی بودجه‌ای داشته است. خبرگزاری تسنیم هم از اقامه نماز جماعت در 60 درصد از مدارس کشور خبر داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران کمک پنج میلیاردی مساجد تهران به زلزله‌زدگان کرمانشاه را مخابره کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز مزیت‌های بودجه قرآنی سال 97 را در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان قرآنی کشور جویا شده است.
مهر نیز همچون یکی دو خبرگزاری دیگر با گذشت چند روز از تقدیم لایحه بودجه سال 97 به مجلس و مشخص شدن بودجه فعالیت‌های قرآنی سال آینده، گزارشی در مورد این بودجه و عواقب آن منتشر کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان نیز در کنار چهار مطلب معارفی خود به انعکاس خبری از اختتامیه جشنواره «وقف چشمه همیشه جوشان» پرداخته است.
خبرگزاری کتاب ایران نیز از رونمایی از دو کتاب در روز وحدت حوزه و دانشگاه خبر داده و خبرگزاری میزان هم تنها مطلب خود را به یک حدیث از امام صادق (ع) اختصاص داده است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس بعد از کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی برای سال آینده گفت‌وگوهایی را با فعالان قرآنی کشور انجام داده تا تبعات این کاهش بودجه را پیگیری کند. خبرنگاران این خبرگزاری امروز دو گفت‌وگو با این موضوع انجام داده‌اند. اولین گفت‌وگو با حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت است، بهبودی در این گفت‌وگو بر درخشان نبودن کارنامه دولت در امور قرآنی تأکید کرده و به موضوع هزینه‌بر بودن فرهنگ اشاره کرده است.
همچنین حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با این خبرگزاری از بدقولی دولت در جبران کمبود بودجه‌ قرآنی خبر داده و گفته فراکسیون قرآن و عترت مجلس در این زمینه جلسه فوق‌العاده‌ای را برگزار خواهد کرد.
این خبرگزاری همچنین از انتشار نسخه جدید ترجمه و تفسیر قرآن تک جلدی حجت‌الاسلام قرائتی خبر داده و در خبر دیگری به برگزاری مسابقه نماز توسط موسسه قرآنی «حامیم» اشاره کرده است.
بارگذاری فایل صوتی تلاوت استاد شهریار پرهیزکار و حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز 22 آذرماه است.
تسنیم
تسنیم امروز در صفحه قرآن و عترت خود دو تلاوت بارگذاری کرده است که شامل تلاوت حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای در کرسی تلاوت موسسه نفحات القرآن و نیز تلاوت محمد برخورداری در کرسی تلاوت خبرگزاری تسنیم می‌شود.
همچنین این خبرگزاری نشست خبری محمدحسین مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش که امروز برگزار شده است را پوشش داده است. در این خبر از اقامه نماز جماعت در 70 درصد مدارس کشور خبر داده شده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های پنج ساله اداره قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه عنوان کرده؛ «از سال 90 برنامه‌هایی با محوریت مدرسه، توسعه مشارکت در مدارس و فراگیری دنبال شد و ماحصل آن کتابی تحت عنوان ندای رحمت از شیوه‌نامه فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش بود که بین مدارس توزیع شد».
گفت‌وگویی کوتاه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی استاد حوزه و از وعاظ کشور از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است. حجت‌الاسلام مومنی در این گفت‌وگو به موضوع اقبال نسل جوان به خطابه اشاره کرده و در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی محتوا و معارف منابر در شهر اصفهان خبر داده است.
خبرگزاری تسنیم امروز همچنین با انتشار پیام وزیر ارشاد به دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان تلاش داشته است تا از این جشنواره که این روزها در مشهد مقدس در جریان است، خبری مخابره کرده باشد. در این خبر آن بخش از صحبت‌های وزیر ارشاد که به موضوع پیشبرد فعالیت‌های قرآنی مساجد در افق چشم‌انداز ایران اسلامی اشاره شده برجسته شده است.
برگزاری سلسله نشست‌های علمی با موضوع مسائل اجتماعی و خانوادگی یکی دیگر از خبرهای امروز تسنیم است که مشروح آن در گفت‌وگو با مدیر گروه پژوهشی مطالعات بنیادین قرآن دانشگاه علامه طباطبایی بین شده است. این خبرگزاری همچنین در خبر دیگری به آغاز نام نویسی سی‌امین دوره مسابقات قرآنی «یادواره میلاد نور» اشاره کرده است.
«گذری بر احادیث عیسی(ع)» عنوان مطلب دیگری از این خبرگزاری است که در آن به بیان روایتی از امام رضا(ع) با این موضوع پرداخته است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز در صفحه دین و اندیشه خود گفت‌وگویی از حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، از اساتید علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران منتشر کرده و در آن به موضوع نقد در جامعه پرداخته است. این استاد دانشگاه در گفت‌وگوی خود بر ضرورت ایجاد جریان نقد در جامعه تأکید کرده است.
انتشار مطالب بیان شده توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه روز 22 آذرماه از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان است، آیت‌الله مکارم در سخنانی به موضوع فضای مجازی و تبدیل شدن آن به ابزاری برای انتشار دروغ و تهمت اشاره کرده‌اند.
ایسنا همچنین امروز از کمک پنج میلیاردی مساجد تهران به زلزله‌زدگان کرمانشاه و ارسال 100 کانکس به این استان خبر داده است. این خبر را سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرده و در آن اقدامات صورت گرفته در این زمینه را تشریح کرده است.
ایرنا
بودجه قرآنی سال 97، جشنواره قرآنی مدهامتان و تشریح فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش سه عنوان خبری منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در روز 22 آذرماه است.
خبرنگاران این خبرگزاری ابتدا گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بودجه قرآنی 97 انجام داده‌اند. محمدحسین فریدونی در این گفت‌وگو ضمن برشمردن مزیت‌ها و امتیازات بودجه قرآنی سال 97 گفته؛ «اتفاقات خوبی در بودجه سال 97 در حوزه فعالیت‌های قرآنی افتاده که به عنوان نمونه می‌توان به تقسیم حوزه‌های فعالیت‌ها در ادبیات منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد».
این خبرگزاری همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان را نیز مخابره کرده و در آن آشنایی نوجوانان و جوانان با معارف قرآنی را مهم‌ترین هدف جشنواره مدهامتان معرفی کرده است.
اعلام رونمایی از فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش در اجلاس سراسری نماز عنوان خبر دیگر این خبرگزاری است که توسط مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و در یک نشست خبری بیان شده است.
مهر
خبرگزاری مهر امروز 22 مهرماه تنها خبر خود را به گزارشی در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 97 اختصاص داده و در آن در برابر عبارت فعالیت‌های قرآنی تعطیل خواهد شد، علامت سوال قرار داده است.
خبرنگار این خبرگزاری در گزارش خود به سراغ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن رفته تا شاید پاسخی برای سوال خود پیدا کند.
در این گفت‌وگو سیدعلی سرابی سرابی با اعلام این موضوع که کاهش بودجه چشم انداز خوبی برای فعالیت‌های قرآنی کشور نخواهد داشت، گفته؛ «این کاهش بودجه به معنای تعطیل کردن فعالیت‌هایی است که در قالب منشور توسعه فرهنگ قرآنی کلید خورده و بنا بود در چشم انداز 10 ساله عقب ماندگی‌های جامعه شیعی را نسبت به قرآن جبران کند که بر اساس آن طرح‌هایی به صورت ملی مثل طرح ملی حفظ قرآن تصویب شده که نیازمند حمایت جدی است».
همچنین بخش‌هایی از یادداشت انتقادی رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور در این گزارش منتشر شده است. در بخش‌هایی از این یادداشت آمده؛ «در این چند سال شاهد بی‌مهری‌های فراوان مسئولین و دولتمردان نسبت به فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده‌ایم که قطعاً مسئولین مربوطه روزی در درگاه الهی نسبت به شکایت پیامبر نسبت به بی‌توجهی به قرآن پاسخگو خواهند بود».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز پنج مطلب مخابره کرده که چهار مورد از آنها اطلاعات معارفی در موضوعات مختلف است.
انعکاس مطالب مطرح شده توسط معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در اختتامیه جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» از جمله خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است. شرفخانی در صحبت‌های خود در این مراسم با تأکید بر اینکه اولویت امروز، وقف در امر ازدواج است، گفته؛ «وقف در امر ازدواج از نیاز‌های امروز جامعه به شمار می‌رود که نیازمند توجه واقفان به‌عنوان اولویت‌های وقف است».
بیان حدیثی از امام علی(ع) در مورد تندرستی، انتشار زندگی‌نامه شهید «علیرضا وفائیان»، معرفی گناهان کبیره از منظر آیت‌الله دستغیب و حکم شرعی احراز عدالت امام جماعت از جمله خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
میزان
خبرگزاری میزان امروز در صفحه دین و اندیشه خود به انتشار یک حدیث بسنده کرده است. در این حدیث که از امام صادق(ع) نقل شده هشت ویژگی یک مومن که شایسته است داشته باشد،‌ بیان شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و علوم قرآنی دو خبر مخابره کرده است. در یکی از این خبرها کتاب «رد نامنظمی روی برف‌ها» طی یک نشست مورد بررسی قرار گرفته است. در این خبر از نگارش در حوزه داستان دینی به حرکت بر روی پل صراط تشبیه شده است.
همچنین در خبر دیگری از رونمایی از دو کتاب «فطرت» و «معاد» همزمان با آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سازمان سمت خبر داده شده است. این دو کتاب برگرفته از آثار آیت‌الله جوادی آملی است که بعدازظهر روز دوشنبه 27 آذرماه با حضور احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار می‌شود.

captcha