حکمت؛گمشده سیستم آموزشی میان کتب کمک درسی
کد خبر: 3672051
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان:

حکمت؛گمشده سیستم آموزشی میان کتب کمک درسی

گروه ادب: معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتب‌ آموزشی و کمک درسی غیراستاندارد هدف‌های سند تحول بنیادین را نشانه‌ گرفته‌اند، عنوان کرد: اولین عنصر از عناصر پنج‌گانه برنامه درسی ملی، ‌ارتقای تفکر و حکمت است که متاسفانه در سیستم آموزشی و میان کتب درسی مفقود شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)عنوان کرد: کتاب‌های آموزشی و کمک‌درسی غیراستاندارد، مانع تحقق مفاد سند تحول بنیادین و یا برنامه درسی ملی هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: سند تحول یا برنامه درسی ملی، گریز از میدان حافظه‌محوری و ورود به میدان خلاقیت، تفکر و اندیشه را برای ما تکلیف کرده است؛ همان طور که اولین عنصر از عناصر پنج‌گانه برنامه درسی ملی، ارتقای تفکر و حکمت است. وقتی کتاب‌های غیر استاندارد آموزشی و کمک‌درسی به میدان می‌آیند، امکان و فضایی برای اندیشه و حکمت باقی نمی‌گذارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به این که یکی از آثار رویکرد حل مسئله و توانمند شدن دانش‌آموز برای حل مسئله، ایجاد لذت یادگیری است، بیان کرد: کتاب‌های کمک‌آموزشی و آموزشی، لذت یادگیری را محو می‌کنند و در بین دانش‌آموزان از بین می‌برند، چون دانش‌آموزان تلاشی برای درک مطلب و تحلیل مسائل انجام نمی‌دهند و در این مسیر فعالیتی نمی‌کنند؛ در حالی که دانش‌آموزان اگر خود مسئله را بفهمند و آن را حل کنند، از این فهم خود لذت برده و از درک خود دفاع می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر این که آفت کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی غیر استاندارد، تنها ایجاد اختلال در فرایند یاددهی- یادگیری نیست، تصریح کرد: این کتاب‌ها حتی در صورت استاندارد بودن هم، ذهن و فکر دانش‌آموزان را راحت‌طلب و تنبل بار می‌آورند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: دانش‌آموزان باید به جای کتب آموزشی و کمک آموزشی، کتاب‌های علمی و آثاری که دانش آن‌ها را توسعه دهد، بخوانند. اکنون کتاب‌های کمک آموزشی عمدتاً بر حل و آسان کردن مسائل تمرکز دارند. در این راستا ناشران باید به سراغ تولید و انتشار کتاب‌های علمی که در مسیر توسعه دانش قرار دارند، بروند.

حجت‌الاسلام محمدیان با تاکید بر این که به تولید کتاب‌های آموزشی استاندارد معتقد است، متذکر شد: در فعالیت مؤلفان و تولیدکنندگان این کتاب‌ها باید موضوع حل مسئله و سلیقه معلم لحاظ شده باشد. کتاب‌های آموزشی باید به یک سهم معین تسهیل‌گری کرده و به یک سهم قابل ملاحظه‌ای هم به توسعه دانش بپردازند و روش‌های نو را در یاددهی ـ. یادگیری پیشنهاد کنند تا تجربه‌های فردی یک معلم در کلاس به دیگران منتقل شده و روش و منش دانش‌آموزان شود.

وی با بیان اینکه آثار تولید شده خوب و استاندارد را حمایت می‌کنیم، گفت: ما ناشران خوب را رقیب نمی‌دانیم، چون ناشران و مؤلفان خوب و تولید کنندگان مواد آموزشی و تربیتی قوی و مناسب، دوستان و شرکای آموزش و پرورش هستند واز آن‌ها حمایت می‌کنیم و برپایی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد نیز با هدف شناسایی و حمایت چنین مؤلفان و ناشرانی شکل گرفته است، چون کار جشنواره را به نوعی، خدمت به خانواده و معلمان می‌دانیم.

حجت‌الاسلام محمدیان در پایان، کمیته علمی و داوری جشنواره را به هشیاری و دقت بسیار در شناسایی و معرفی آثار برتر دعوت کرد و گفت: اکنون که اعتماد مردم بیشتر شده است و کتاب‌هایی که به عنوان آثار استاندارد و مفید معرفی شده مورد اقبال قرار می‌گیرد، باید دقیق‌تر باشید و در انجام این مسئولیت بزرگ، از اعتماد مردم نهایت استفاده را ببرید تا سطح کیفی کار در مورد کتاب‌هایی که تایید و حمایت می‌کنید، مورد خدشه قرار نگیرد و همه مهر استاندارد شما را بپذیرند.

captcha