ارائه اولین مجموعه پوشاک ایرانی ـ اسلامی/ تدوین شاخص‌های لباس اجتماع براساس مبانی دینی
کد خبر: 3668606
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
قبادی عنوان کرد:

ارائه اولین مجموعه پوشاک ایرانی ـ اسلامی/ تدوین شاخص‌های لباس اجتماع براساس مبانی دینی

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به ارائه سبک و مشی جدیدی در قالب مجموعه و کالکشن در جشنواره فجر، گفت: برای اولین بار سبکی را طی سال آینده به جامعه طراحی و تولید ارائه می‌کنیم.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به انتشار فراخوان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، عنوان کرد: به دنبال درخواست‌های هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره فجر سال گذشته و نقطه نظرات اعضای شورای جشنواره، فراخوان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر را زودتر از سال‌های قبل ارائه کردیم.

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی مناسب هم تعدادی از کارشناسان، منتقدان و علاقه مندان در این حوزه دعوت شدند و با توجه به مأموریت‌های سابق جشنواره، کارگروه‌هایی تشکیل و مقرر شد هر گروه فراخوان بخش مربوطه خود را به طور مجدد ارزیابی کند و پس از برگزاری نشست‌های مختلف و بررسی هر بخش فراخوان جشنواره اعلام شد.

قبادی تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، دو ماه و نیم زودتر فراخوان جشنواره را اعلام کردیم و این مسئله فضا را آماده کرده است تا علاقه‌مندان و طراحان با یک زمان مناسبت‌تر طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه‌کنند.

ارائه مجموعه و کالکشن برای اولین بار در جشنواره مد و لباس فجر

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره به دنبال این هستیم که با دعوت از تعدادی از هنرمندان طراح در بخش طراحی، سبک و مشی جدیدی (علاوه بر طراحی‌های موردی که انجام می‌شد) در قالب مجموعه و کالکشن ارائه شود تا ما بتوانیم سبکی را در طول سال آینده به جامعه طراحی و تولید ارائه کنیم. البته در جشنواره‌های گذشته نیز به این سمت حرکت کردیم اما نتوانستیم آن را عملی کنیم.

برگزاری جشنواره لباس کودک و نوجوان در دی‌ماه

وی از تداوم تلاش‌ها برای تخصصی‌تر شدن جشنواره فجر خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخش طراحی لباس دانشجویی از جشنواره فجر جدا شد. امسال نیز با تفکیکی که در برخی از فعالیت‌ها صورت گرفته است شاهد این خواهیم‌ بود که حوزه کودک از جشنواره فجر جدا شده و به صورت جشنواره مستقلی طی دی‌ماه، برگزار ‎‌شود. این اقدام موجب می‌شود هم جشنواره کودک و نوجوان یک شکل تقویت شده و قوام یافته‌ای به خود بگیرد و هم جشنواره مد و لباس فجر بتواند به صورت تخصصی‌تر پیش برود. پیش‌بینی می‌کنیم برای دوره بعد نیز لباس مشاغل را از این جشنواره تفکیک کنیم و در نهایت لباس مردان و زنان را به طور مشخص محور جشنواره قرار داده و به سمت ارائه سبک و حرفه‌ای‌تر شدن جشنواره پیش برویم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با توجه به برنامه ریزی مناسب و اطلاع رسانی پیش از موعد نسبت به دوره‌های قبل، پیش بینی کرد شاهد مشارکت بیشتر طراحان در جشنواره باشیم.

قبادی در پاسخ به این پرسش که سال گذشته در حوزه دینی نشست‌های خوبی برگزار و مبانی دینی در حوزه لباس به خوبی استخراج شد، آیا این محتوای علمی به طراحان و تولید کنندگان ارائه شده است؟ گفت: مبانی نظری که در آن جلسات گفت‌وگو شد، دستمایه بخشی از برنامه ریزی جدید ما شد.

تدوین شاخص‌های لباس اجتماع بر اساس مبانی دینی

وی افزود: یکی از مهم‌ترین خروجی‌های نشست‌های برگزار شده در خصوص مبانی دینی پوشش، تدوین شاخص‌های لباس اجتماع بود که تا پیش از این به صورت پراکنده تهیه و مکتوب شده بود اما پس از این نشست‌ها این مبانی به صورت مدون در قالب یک مجلد و مجموعه تهیه و منتشر شد. به کمک این نشست‌ها و دریافت سایر نقطه نظرات در این خصوص موفق شدیم ضوابط را تدوین کنیم و اکنون مبنای مشخصی برای لباس اجتماع بانوان با حفظ حوزه طراحی، احترام به خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و ابداعاتی که هنرمندان خلق می‌کنند داریم که یکی از بهترین و مهم‌ترین خروجی‌های نشست‌های سال گذشته بوده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: در کمیسیون ماده چهار قانون‌گذار پیش‌بینی کرده بود که دستورالعمل و شاخص‌ها توسط کارگروه تدوین و ارائه شود که سال‌ها در این موضوع تأخیر رخ داده بود، اما امسال موفق به این کار شدیم. در جشنواره امسال هم بر اساس این دستورالعمل داوری‌ آثار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از الزاماتی که اکنون هر طراح مد و لباسی باید در اختیار داشته باشد این ضوابط و شاخص‌ها است. هر هنرمندی که وارد مجموعه کارگروه می‌شود و یا به سایت مراجعه می‌کند می‌تواند این شاخص‌ها را دریافت کند. این شاخص‌ها اکنون در اختیار همه دست‌اندکاران حوزه پوشاک قرار دارد و از اتحادیه‌های پوشاک گرفته تا اتحادیه خیاطان و سایر اتحادیه‌های مرتبط در سراسر کشور یک مبنای نظری و عملی را در خصوص کار خود به دست آورده‌اند و می‌توانند مورد توجه قرار دهند. این مبانی در اختیار دستگاه‌های نظارتی هم قرار گرفته است و امیدواریم با توجه به این شاخص‌ها هم در طراحی ارتقای کیفیت داشته باشیم و هم در شاخص‌های لباس اجتماع، آموزه‌های دینی و ملی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

کتاب شاخص‌های لباس اجتماعی منتشر می‌شود

قبادی از تدوین این شاخص‌ها در قالب کتاب نیز خبر داد و اظهار کرد: ما برای اولین بار گفت‌وگوهای مختلفی با شنیدن نقطه نظرات دست‌اندکاران حوزه پوشاک و حوزه دینی را داشیم که از دل این بحث‌ها مباحث جدید میان رشته‌ای را استخراج کرده‌ایم. چندین موضوع مرتبط میان رشته‌ای مابین مد و لباس با حوزه‌های مختلف علوم اسلامی، اقتصاد، تجارت، تاریخ، فعالیت‌های فرهنگی و ... استخراج و مشخص شد که لباس می‌تواند به عنوان یک بحث میان رشته‌ای در حوزه جامعه شناسی، روانشناسی و ... مطرح شود.

captcha