عزم ملی برای توسعه صادرات وجود ندارد
کد خبر: 3654918
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
وزیر صنعت:

عزم ملی برای توسعه صادرات وجود ندارد

گروه اقتصاد: شریعتمداری اظهار کرد: ققدان باور و عزم ملی که صادرات تنها راه شکوفایی اقتصادی کشورمان است مشکل اصلی است و اگر عزم ملی برای صادرات وجود داشت، افرادی که برای حضور در مراسم روز ملی صادرات، دعوت شده بودند، حضور می‌یافتند!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن تجارت صبح امروز (29 مهر) در مراسم روز ملی صادرات ایران گفت: درباره موضوع توسعه صادرات، چالش‌ها، فرصت و موانع صادرات در کشور صحبت‌های بسیاری شده است، اما این سوال مهم وجود دارد که چرا علیرغم انباشت تجربه صد ساله و از خودگذشتگی‌های بسیار این ملت در عرصه‌های گوناگون همانند جنگ تحمیلی و همچنین با وجود منابع فراوان و فرهنگ و تاریخ کهن، چرا چنین شکافی بین داشته‌ها و خواسته‌های ما در عرصه تولید، تجارت و صادرات وجود دارد؟

وی افزود: اگر بخواهیم اصلی‌ترین دلیل این وضعیت را پیدا کنیم، به نظرم فقدان باور و عزم ملی که صادرات تنها راه شکوفایی اقتصادی کشورمان است مشکل اصلی است و همه کسانی که در عرصه تصمیم گیری و فعالیت‌های تولیدی مشغول هستند باید به این باور برسند که عزم ملی برای صادرات را به عنوان مهمترین ماموریت خود در شرایط کنونی بدانیم. اگر این عزم ملی وجود داشت، از افرادی که دعوت شده بودند اما امروز نیامدند، حضور جدی داشتیم.

وزیر صنعت، معدن تجارت ادامه داد: اگر این عزم ملی وجود داشت، بسیاری از مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان برطرف شده بود. تحریم‌های برای کشور مضر بوده اما حل مشکلات نیازمند همت ما است و حتما می‌تواند به فعالیت‌های صادراتی کشور رونق ببخشد.

شریعتمداری افزود: توسعه صادرات از جهت درآمدی و ایجاد اشتغال و حضور ما در بازارهای جهانی بسیار دارای اهمیت است و توسعه پایدار اقتصادی بدون دستیابی به توسعه صادرات مقدور نیست.

وی ادامه داد: دیوار مشوق‌های صادراتی هم خوابیده است و بنابراین باید مشوق‌های صادراتی افزایش پیدا کند و این مسئله می‌تواند زیان‌های ناشی از تثبیت قیمت ارز را جبران کند و بنابراین باید حتما مشوق‌های صادراتی را برای صادر کنندگان تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن تجارت تاکید کرد: کشور ترکیه در 10 سال گذشته 377 میلیارد دلار حجم خدمات فنی و مهندسی داشته است اما حجم تجارت در کشور ما با همه تغییرات در سال‌های اخیر حدودا 45 میلیارد دلار در شش ماهه نخست سال 96 بوده است و طبیعی است وقتی حجم صادرات را افزایش ندهیم توسعه اقتصادی هم میسر نمی‌شود.                  

شریعتمداری افزود: بنابراین عامل اصلی چنین وضعیتی به باور عزم ملی برای جهش در امر صادرات در بین فعالان اقتصادی و مردم مربوط می‌شود. عامل دیگر این وضعیت این است که 95 درصد واحد‌های تولیدی در کشور ما صادرات گرا نیستند و واحدهای کوچک صنعتی هستند که برای نوسازی آنها اقدام مناسبی انجام نداده‌ایم و بنابراین باید برنامه نوسازی صنعتی در دستور کار نظام و دولت قرار گیرد.                

شریعتمداری در پایان تاکید کرد: همچنین نرخ‌های سودهای بانکی اصلا معقول نیست چرا که حداکثر سود تولید کننده در شرایط کنونی 9 یا 10 درصد است و بنابراین باید حتما به سمت اصلاح قوانین و مقررات صادرات و بانکی برویم تا ان‌شاء الله شاهد توسعه صادرات باشیم و سازمان توسعه تجارت در این زمینه نقش تعیین کننده بر عهده دارد

گفتنی است، بیست و یکمین سالروز ملی صادرات امروز با شعار "صادرات، تکرار عزم ملی" در سالن اجلاس سران تهران آغاز شد و در این مراسم صادر کنندگان برتر کشور حضور داشته و از آنها با حضور معاون اول رییس جمهور تقدیر به عمل آمد. 29 مهر با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است تا از تلاش صادرکنندگان غیرنفتی تجلیل شود.


captcha