تولید نمایش فاطمی نیاز به پشتوانه مطالعاتی دارد/ سه روز پایانی نمایش «تعطیلات آخر هفته»
کد خبر: 3579275
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
علی‌اکبر آخوندی:

تولید نمایش فاطمی نیاز به پشتوانه مطالعاتی دارد/ سه روز پایانی نمایش «تعطیلات آخر هفته»

گروه هنر: تولید نمایشی با موضوع زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به جهت حساسیت زیادی که به همراه دارد نیاز به پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی فراوانی دارد.

علی‌اکبر آخوندی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: بغیر از آنکه برنامه‌ریزی مؤثری و منظمی در زمینه تولیدات نمایشی با موضوع فاطمی وجود ندارد، نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اینکه تولیدات نمایشی با این موضوع زمانبر بوده و نیاز به تحقیق و مطالعه فراوان دارد.

وی که سال گذشته نمایش فاطمی «سوسمارها هم دوز بازی می‌کنند» را ویژه ایام فاطمیه کارگردانی و اجرا کرده بود گفت: همان‌طور که اشاره شد پرداختن به این موضوعات که با حساسیت‌های زیادی همراه است باید با پشتوانه مطالعاتی همراه شود و لذا گروه نمایشی ما امسال ویژه این ایام نمایشی را آماده نکردیم اما به‌طور حتم برای سال آینده ایام فاطمیه، نمایشی را تولید و به اجرا درخواهیم آورد.

آخوندی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اینکه به جهت نگاه کلیشه‌ای و تکراری که همواره به نمایش‌های مذهبی و آئینی وجود دارد لذا معمولاً مخاطبان این‌گونه آثار طیف خاصی از مردم هستند که غالب آنها قشر مذهبی را به خود اختصاص می‌دهند و باید در زمینه تولید این‌گونه آثار به یک نگرش متفاوتی دست پیدا کرد تا حداقل این آثار حتی با این پیش‌فرض که قرار است روایت تاریخی باشد، از نظر ساختار و فرم اجرایی به شکلی متفاوت ارائه شود که به نظر من این مسئله نیز در کنار تحقیق محتوایی نیاز به مطالعه در سبک‌های معمول و رایج در اجرای آثار نمایشی دنیا دارد.

وی در ادامه در مورد فعالیت‌های اخیرش در زمینه تئاتر دینی و ارزشی گفت: مشغول بازی در نمایشی هستم به نام «تعطیلات آخر هفته» با موضوع شهدای مدافع حرم به نویسندگی زین‌العابدین تقی‌پور و محمدرضا ارکان که محمدرضا آزادفرد آن را کارگردانی کرده است.

آخوندی افزود: این نمایش که به عملیات شناسایی در سوریه و در مواجهه با گروه‌های تکفیری و تروریستی مربوط می‌شود، رابطه عاطفی و انسانی میان پدر و بچه‌ای را روایت می‌کند که اتفاقاً فضای کلی حاکم بر نمایش نیز چندان بی‌ارتباط با حال و هوای ایام فاطمیه نیست.

وی در پایان گفت: اجرای این نمایش که از 25 بهمن در سالن اصلی تئاتر مولوی آغاز شده است تنها 3 شب دیگر ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه روز پنج‌شنبه این هفته تمام سالن‌های نمایشی تعطیل هستند لذا آخرین اجرای این نمایش جمعه 13 اسفند خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت 18 برای تماشای این نمایش به این سالن تئاتر مراجعه کنند.

امیرسجاد دبیریان

captcha