عوامل سقوط جامعه ایمانی؛ از هوای نفس تا دفاع شعاری از ارزش‌ها
کد خبر: 3513751
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
آیت‌الله غرویان تشریح کرد:

عوامل سقوط جامعه ایمانی؛ از هوای نفس تا دفاع شعاری از ارزش‌ها

گروه سیاسی: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع انحطاط نسل‌های بعدی ملت‌هایی که دارای ایمان بودند، هوا‌های نفسانی، بی‌اعتمادی مردم به حکومت و دفاع شعاری از ارزش‌ها را از جمله عوامل تأثیرگذار در این روند عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بخشی از بیانات خویش در دیدار رمضانی با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور، با استناد به برخی آیات قرآن در خصوص انحطاط نسل‌های بعدی ملت‌هایی که دارای ایمان بودند، گفتند: «ضایع کردن نماز» و «پیروی از شهوات» دو عامل اصلی انحطاط و تضعیف ایستادگی و مبارزه است.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به دلایل انحطاط جامعه ایمانی اظهار کرد: یکی از مباحثی که در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته، مربوط به ملت‌ها و جوامعی است که ایمان می‌آورند اما به دلیل عدم استقامت و پایداری بر ایمان شان، گرفتار سقوط می‌شوند.

وی گفت: در قرآن کریم اقوام زیادی نام برده شده که از پیروان انبیای الهی بوده‌اند اما بر اثر عدم استقامت و پایداری بر عقیده و ارزش‌هایی که داشتند به انحطاط کشیده شده‌اند.

غرویان افزود: مسئله اعتقاد و باور مسئله‌ای است که در معرض تغییر و تحول قرار می‌گیرد به دلیل اینکه ایمان به مبدأ و معاد در اثر حوادث روزمره‌ای که برای انسان اتفاق می‌افتد، دچار تزلتزل می‌شود و از این جهت حفاظت و محافظت از عقاید و باورهای دینی امر مهمی است.

وی در مورد عوامل تأثیرگذار بر سقوط جامعه ایمانی گفت: هواهای نفسانی از عواملی هستند که افراد یک جامعه را دچار تزلزل می‌کنند؛ گاهی این هوای نفسانی، شهوات است، گاه میل به قدرت است، گاه میل به ثروت است و گاه میل به شهرت است و اینها به مرور زمان در سنین مختلف بر روی انسان‌ها اثرگذار می‌شود.

غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة خاطرنشان کرد: اگر انسان بر عقیده و ایمان خود استقامت نداشته باشد و در برابر این وسوسه‌ها از خود ضعف نشان دهد دچار انحطاط و سقوط می‌شود.

وی با اشاره به باورهای سیاسی و اجتماعی در جامعه دینی گفت: اگر اعتقاد افراد یک جامعه به رهبران، حاکمان و علمای دینی جلب نشود، جامعه دچار سقوط می‌شود؛ از این رو هشدار رهبر معظم انقلاب در این رابطه به موقع و به جا بود و باید مراقب باشیم که اعتماد مردم به حکومت و نظام اسلامی و علمای دین محفوظ باشد و الا جامعه دچار از هم‌گسیختگی و انحطاط و سقوط خواهد شد.

غرویان با تأکید بر ضرورت حفظ ارزش‌ها و تعمیق باورها در نسل‌های مختلف انقلاب اسلامی گفت: حفظ ارزش‌ها با لفظ و شعار امکان‌پذیر نیست؛ حفظ ارزش‌ها باید با دل‌ها و قلب‌ها صورت گیرد. اگر مردم واقعاً با قلب و دلشان ارزش‌ها را چشیده باشند و با تمام وجود آنها را لمس کرده باشند، خود حافظ ارزش‌ها خواهند بود.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه ادامه داد: مسائلی همچون عدالت، عواطف انسانی، محبت به فقرا و ایتام، دستگیری از ضعفا، تکریم انسان‌ها، راستگویی، اخلاص و صفا ارزش‌های دینی و انسانی است که اگر افراد جامعه آنها را با تمام قلب و جان خود لمس کرده باشند، از آنها دفاع می‌کنند.

غرویان تصریح کرد: در مقابل اگر مردم جامعه احساس کنند که دفاع از ارزش‌ها در حد لقلقه زبان است و واقعیت و باطن ندارد و صرفاً امری ظاهری است، دچار یأس و ناامیدی می‌شوند و انگیزه‌ای برای دفاع از آن نخواهند داشت؛ بنابراین ارزش‌ها در جامعه سست خواهند شد.

محمود قره داغی

captcha