نبود منابع دینی موثق و سرگردانی نویسندگان
کد خبر: 3495826
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
فتاحی عنوان کرد:

نبود منابع دینی موثق و سرگردانی نویسندگان

گروه ادب: یک نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به نبود منابع دینی موثق در دسترس نویسندگان گفت: نباید خطاهای کوچکی که از سوی نویسنده در کتاب‌های دینی رخ می‌دهد، جرم تلقی شود.

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: ویترین‌هایی که کتاب را ارائه می‌کنند عملکرد بسیار ضعیفی دارند و مخاطب دسترسی آسانی به کتاب ندارد، از این رو برپایی نمایشگاه کتاب غنیمت است؛ چرا که فروشگاه‌های کتاب به صورت پراکنده‌ در سطح کشور وجود دارند که همین موضوع پیدا کردن کتاب را مشکل می‌کند.
وی افزود: نمایشگاه کتاب زمینه اینکه علاقه‌مندان به کتاب، چندین ناشر را ببینند و از آنها کتاب خریداری کنند را فراهم می‌کند که این موضوع مانع از سرگردانی خریداران می‌شود و می‌توانند به راحتی کتاب مورد علاقه خود را بیابند.
فتاحی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران فرصتی است که همه کتاب‌ها در یک مکان گرد آورده شوند که این موضوع تسهیلات بزرگی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند، هر چند درباره خوب یا بد بودن نمایشگاه نیز باید از ناشران سؤال کرد؛ چرا که آنها بیشتر با این موضوع درگیر هستند.
تعدد منابع دینی و سردرگمی نویسنده
وی در ادامه درباره مشکلات نویسندگان در رابطه با نگارش کتاب‌ بر اساس موضوعات دینی به ویژه برای گروه کودک و نوجوان عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم تعدد منابع است و نویسنده نمی‌داند کدام منبع مؤثق‌تر است تا به آن مراجعه کند و زمانی هم که نویسنده به این منابع مراجعه می‌کند، تناقضاتی را می‌بیند.
این نویسنده تصریح کرد: اختلاف نظر درباره برخی مسائل بسیار است، به عنوان مثال در نگارش کتاب 12 جلدی «سی روز با پیامبر(ص)»، با مراجعه به منابع تناقض‌های بسیاری را دیدم که این موضوع سبب می‌شد کار به کندی پیش برود و از طرفی هم نویسنده سرگردان شود، به این دلیل که نویسنده تاریخ دین و علم رجال نمی‌داند که بتواند منابع موثق را تشخیص دهد و یا سره را از سره تفکیک کند.
وی در ادامه عنوان کرد: مشکل دیگر درباره کتاب‌های دینی این است که با یک امر مقدس مواجه هستیم، سخنان و سیره پیامبر(ص) مقدس هستند و می‌خواهیم این موضوعات را برای کودکان قابل لمس کنیم تا سرمشق و الگویی برای آنها باشد، اما خط قرمزهایی وجود دارد که مانع از ورود برخی نویسندگان به این حوزه می‌شود. 
رویکردهای انتقادی به نگارش کتاب دینی تلطیف شود
فتاحی گفت: به نظر می‌رسد که باید رویکرد کارشناسان نسبت به نگارش کتاب تلطیف شود و اگر نویسنده خطایی می‌کند، به معنی جرم و خط قرمز جبران‌ناپذیر تلقی نشود و به نویسنده انگ نزنند. به دلیل چنین حساسیت‌هایی، در پایان اثرم را با وحشت می‌خواندم.
وی با اشاره به تصویرگری کتاب‌های دینی عنوان کرد: تصویرگری کتاب‌های دینی هنوز هم تکلیف مشخصی ندارد و همیشه تصویر مبهمی درباره چهره معصومین(ع) در ذهن کودک است. به همین دلیل این موضوع باید با عقل جمعی حل شود تا نویسندگان رغبت بیشتری به نگارش کتاب‌های دینی داشته باشند.
captcha