بُعد زیبایی‌شناسی نستعلیق در کتابت قرآن و اهمیت آن
کد خبر: 3475896
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
محمدپور عنوان کرد:

بُعد زیبایی‌شناسی نستعلیق در کتابت قرآن و اهمیت آن

گروه ادب: یک کاتب قرآن گفت: خط نستعلیق نماد هنر ایرانی و هنرمندانه‌ترین خط برای کتابت قرآن است و از بُعد زیبایی‌شناسی در این حوزه اهمیت بیشتری نسبت به دیگر خطوط دارد.

احمد محمد‌پور، کاتب و خوشنویس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه خط نستعلیق نماد هنر ایرانی و زیبا و هنرمندانه‌ترین خط برای کتابت قرآن است، عنوان کرد: جایگاه نستعلیق در کتابت قرآن از بعد زیبایی‌شناسی اهمیت بیشتری دارد، چراکه خوانش آن برای قرآن‌خوانان مبتدی که آشنایی کافی با حروف و کلمات ندارند،‌ دشوار است. مگر آنکه کاتبی مهارت بسیار داشته باشد و حروف را به گونه‌ای کنار یکدیگر ردیف کند که خواننده فارسی‌زبان دچار مشکل نشود.

محمدپور با اشاره به تلاش انجمن خوشنویسان ایران برای ثبت جهانی خط نستعلیق گفت: نستعلیق که از آمیز‌ش خطوط نسخ و تعلیق به وجود آمده عروس خطوط اسلامی است و ثبت جهانی در معرفی این هنر اصیل ملی ما نقش بسزایی دارد.

این کاتب تصریح کرد: نستعلیق را نمی‌توان اعراب‌گذاری کرد و بیشتر مناسب متون فارسی است، در عین حال در دوران معاصر استادانی به کتابت قرآن کریم با این خط پرداخته‌اند که کتابت‌های صورت گرفته درخور توجه بوده است.

وی گفت: خط نستعلیق نسبت به سایر خطوط اسلامی دارای ظرافت و دقت بیشتری است و هنرمند نستعلیق‌نویس می‌تواند با استفاده از اشکال متنوع برای یک حرف یا ترکیب قواعد پیچیده، متکامل و دقیق از امکانات بیشتری برای خلق ترکیبات بدیع هنری استفاده کند.

محمدپور افزود: هر چند خط ثلث و نسخ اعراب‌پذیرتر هستند و خوانش آنها در کتابت قرآن آسان‌تر است، ولی خط نستعلیق زیبایی و شکوه ایرانی خاصی دارد که هنر اسلامی ما را در کتابت قرآن به نمایش می‌گذارد.

این کاتب تصریح کرد: معمولاً در نمایشگاه‌های جهانی نمونه تابلوهای خطوط نستعلیق ایرانی با اقبال بسیار خوبی مواجه می‌شوند که این امر فرصتی مناسب برای به بار نشستن تلاش‌ها برای ثبت جهانی این خط ایرانی است.

captcha