خیزش کمی و کیفی کتابت قرآن‌ در سال‌های اخیر/ راه‌اندازی صندوق حمایت از کاتبان
کد خبر: 3357347
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
بابایی مطرح کرد:

خیزش کمی و کیفی کتابت قرآن‌ در سال‌های اخیر/ راه‌اندازی صندوق حمایت از کاتبان

گروه ادب: مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی بیان کرد: امروزه نسبت به گذشته شاهد خیزش در حوزه کتابت قرآن‌ هستیم که این امر کاملاً مستند به فعالیت‌های انجام شده در این مرکز است.

مهدی بابایی، مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه  امروزه نسبت به گذشته شاهد خیزش در کتابت قرآن‌ هستیم که این امر کاملاً مستند به فعالیت‌های انجام شده در دارالکتابه است، تصریح کرد: دارالکتابه توانسته رونقی به فعالیت کاتبان قرآن کریم بدهد و نهضت قرآن‌نویسی را راه بیندازد. در عین حال باید سایر نهادهای مرتبط نیز به طور جدی وارد شوند و فضای کتابت را هر چه بهتر کنند.
بابایی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با ارائه تسهیلات خاص بیمه‌ای که متعلق به فعالان قرآنی و هنرمندان است از کاتبان حمایت کند تا با دلگرمی بیشتری به فعالیت بپردازند.
مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی افزود: دارالکتابه تسهیلاتی را در حد توان مالی در اختیار کاتبان قرار می‌دهد. در این راستا بهترین استادان به طور رایگان به کاتبان مستعد آموزش می‌دهند و کاتبان می‌توانند از استاد و امکانات دارالکتابه استفاده کنند. همچنین سایتی را برای استفاده کاتبان از منابع علمی مورد نیاز و آثار قدما راه‌اندازی کرده‌ایم. ضمن اینکه کاتبانی که سطح کارشان قابل قبول و ممتاز است از تسهیلات وام صندوق حمایت از کاتبان استفاده می‌کنند. در عین حال تامین نیازهای واقعی کاتبان بدون همکاری مجموعه‌های مسئول از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدور نیست.
راه دشواری تا رسیدن به خطوطی شایسته نام جمهوری اسلامی ایران داریم
بابایی به تبیین معیارهای انتخاب کاتبان در دارالکتابه پرداخت و گفت: مقوله تربیت خوشنویس ممتاز یک پروسه زمان‌بر و همراه با مشقت و زحمت زیاد است و زودبازده نیست. دارالکتابه به گلچین کردن خوشنویسانی که توان کتابت قرآن را دارند می‌پردازد.
مدیر دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به کمبود محسوس کاتبان حرفه‌ای در کشور اشاره کرد و افزود: در دوران معاصر با تعداد معدودی کاتب حرفه‌ای قرآن مواجه هستیم. طاهر خوشنویس، گل سرسبد کاتبان بود که از سنین پایین توفیق کتابت قرآن را پیدا کرد و بارها مجموعه‌های ادعیه را به نگارش درآورد.

وی با تصریح بر اینکه از میان خیل عظیم خوشنویسان توفیق کتابت قرآن به تعداد محدودی می‌رسد، گفت: دارالکتابه از بدو تاسیس تاکنون به شناسایی استعدادهای برتر در کل کشور اقدام کرده و قرار است در هفته وحدت دومین جشنواره شناسایی کاتبان نیز برگزار شود. همچنین در این راستا می‌توان به حرکت‌های جنبی از جمله نگارش مصحف توسط 240 کاتب نسخ‌نویس برای اهدا به حرم حضرت ابوالفضل(ع) اشاره کرد که 19 مرداد رونمایی شد و به زودی به آستان مبارک قمر بنی هاشم(ع) اهدا می‌شود.

captcha