قرآن با دعوت به تعقل وظیفه مسمانان را در مقابله با خرافات روشن کرده است
کد خبر: 3343198
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
امام‌جمعه خمین:

قرآن با دعوت به تعقل وظیفه مسمانان را در مقابله با خرافات روشن کرده است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: از اهداف عالیه اسلام مبارزه با خرافات هر عصری است و از نکات اعجازآمیز قرآن دعوت به تعقل و تدبر است که از ابزار‌های مهم اسلام در مبارزه با خرافات جامعه به‌شمار می‌آید و تکلیف مسلمانان را در مواجهه با این امور مشخص کرده است.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی خطیب جمعه خمین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: گاهی دیده می‌شود مسلمانان به  مسائلی پایبند هستند که از نظر عقلی و دینی شائبه‌دار است، اما متأسفانه برای اجرای آن پافشاری می‌کنند و حتی آن عمل را منسوب به دین می‌دانند.

امام جمعه خمین ادامه داد: خرافه در واقع  پرداختن موضوعات بی‌پایه و اساسی است که ریشه عقلی و دینی ندارد و درآیات و روایات و سیره اهل بیت نیز نشانی از آن دیده نمی‌شود ولی آسیب آن تمام ابعاد جامعه از جمله دین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حسینی با اشاره به تبرک جستن و بوسیدن ضریح ائمه ادامه داد: تعلق خاطر به شخص، احساس تعلق خاطر به متعلقات آن را هم در پی دارد. ضریح جز متعلقات ائمه است و قداست آن در جامعه مسلمین غیر قابل انکار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تبرک و بوسیدن اماکن متبرکه درواقع عرض ارادت به نیروی ماورای انسانی نهفته در آن است نه ارادت به خود ضریح و متأسفانه وهابیت به این نکته توجه ندارد و حتی سلام دادن به پیامبر را شرک تلقی می‌کند و این از جمود فکری آنها نشأت می‌گیرد، باید به خاطر داشته باشیم هر فعلی که به ضرر فرد و جامعه باشد و عقل آن را نپذیرد و در شرع و احادیث از آن مبحثی عنوان نشده باشد قبیح و خرافه است و دوری از آن واجب می‌باشد.

وی افزود: از اهداف عالیه اسلام مبارزه با خرافات هر عصریاست و از نکات بسیار مهم و اعجاز آمیز قرآن دعوت به تعقل و تدبر است که این امر از ابزارهای مهم اسلام در مبارزه با خرافات جامعه به شمار می‌آید و تکلیف مسلمانان را در مواجه با این امور مشخص کرده است، نکته‌ای که حتی دانشمندان غربی نیز آن را وجوه تمایز مهم اسلام با سایر ادیان برمی‌شمارند.

حجت‌الاسلام حسینی‌ تصریح کرد: در روایات اسلامی مؤمن به کسی اطلاق می‌شود که کار بیهوده انجام ندهد و کاربیهوده نیز شامل آن اموری است که نه منفعت اخروی دارد و نه نفع دنیوی البته منافع دنیوی در اسلام در طول منافع اخروی قرار دارند و نباید جدا از هم تلقی شوند.

خطیب جمعه خمین در پایان تأکید کرد: آموزش و پرورش و رسانه باید طرق مختلف با کمک گرفتن از کارشناسان مذهبی متبحر عقاید دینی را از خرافه‌ها تفکیک کنند و البته والدین نقش بسیار زیادی در ترویج عقاید باطل و خرافه در خانواده دارند که برای جلوگیری از شدت آن باید کلاس‌های اموزشی از سوی ارگان‌های مختلف در این راستا برگزار شود.

captcha