واتیکان کشور فلسطین را به رسمیت شناخت / صهیونیست‌ها به خشم آمدند
کد خبر: 3320104
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳

واتیکان کشور فلسطین را به رسمیت شناخت / صهیونیست‌ها به خشم آمدند

گروه بین‌الملل: واتیکان دیروز، پنجم تیرماه، پس از امضای نخستین توافقنامه تاریخی و مهم با فلسطین، کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از trthaber، دفتر مطبوعاتی واتیکان اعلام کرد: طی مراسمی در واتیکان، تفاهمنامه‌ای در راستای به رسمیت شناخت دولت فلسطین بین «پال گالاهر» وزیر امورخارجه واتیکان  و «ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین به امضا رسید.
پس از انعقاد این تفاهمنامه، شمار کشورهایی که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، به ۱۳۶ کشور رسید.
این تفاهمنامه که در چارچوب 8 بند و 32 ماده نوشته شده است، ضمن به رسمیت شناختن دولت فلسطین فعالیت‌های کلیسا در اراضی فلسطین اشغالی را نیز دربر می‌گیرد.
فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان در پاسخ به سؤال مرتبط با مفاد این تفاهمنامه اظهار کرد: با انعقاد این تفاهمنامه دولت فلسطین از طرف واتیکان به رسمیت شناخته می‌شود.
با نهایی شدن تفاهمنامه مذکور، تعداد کشورهایی که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، به 136 کشور رسید.
گفتنی است، واتیکان در سال 2012 میلادی نیز از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین استقبال کرده بود.
واتیکان از تمامی طرف‌ها خواسته با اتخاذ تصمیمات شجاعانه درصدد پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی از طریق اجرای راه حل تشکیل دو کشور برآیند.
از سوی دیگر، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به امضای توافقنامه همکاری میان واتیکان و تشکیلات خودگردان فلسطین و شناسایی رسمی کشور فلسطین ابراز تاسف کرد.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که این اقدام واتیکان به مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و این رژیم ضربه می‌زند.
رژیم صهیونیستی از جامعه بین‌الملل خواسته فلسطینیان را به منظور بازگشت به میز مذاکرات سازش با این رژیم تحت فشار قرار دهند.
این رژیم ماه گذشته نیز نسبت به امضای توافقنامه گسترش فعالیت‌های کلیسای کاتولیک در مناطق تحت سیطره تشکیلات خودگردان ابراز نامیدی کرد.

 

captcha