هدایت فرزندان به سوی محتوای اسلامی در فضای مجازی؛ سدی در مقابل انحرافات
کد خبر: 3311968
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

هدایت فرزندان به سوی محتوای اسلامی در فضای مجازی؛ سدی در مقابل انحرافات

کانون خبرنگاران نبأ: فضای مجازی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای خانواده، می‌تواند زمینه‌ساز تعالی بشر شود اگر به‌درستی مدیرت شود. در این میان خانواده‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای اسلامی و محتوای دینی موجود در این فضا، سدی محکم در مقابل انحرافات به‌وجود آورند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، جهان گسترده و ارزان در اختیار بشریت هر روز شاهد گسترده‌تر شدن ابعاد دسترسی‌ها و پیشرفت‌هاست. وجود فضای سایبری و ظهور و بروز ابزارهای مختلف ارتباطاتی عاملی در جهت رشد جوامع و در عین به‌عنوان مشکلی برای خانواده‌های امروز مورد بیان است.

در این پهنای بی‌کران که هر روز گسترده‌تر از دیروز می‌شود، انبوهی از مخاطبان نامرئی و اغلب ناشناس به فعالیت می‌پردازند. در فضای غبارآلود کنترل اطلاعات به صورت دقیق امکان‌پذیر نیست و همین امر آسیب‌های بسیاری را با خود به همره دارد.

قشر جوان جامعه با تکیه بر روح هیجان‌خیز خود، خواستار داشته‌های نوین هستند تا بتوانند بسیاری از نیازهای خود را برآورنده سازند از طرفی نیز عدم تدوین اصول معین و رعایت نشدن الگوهای ساختار مشخص در این فضا، زمینه‌ساز بروز برخی معظلات اجتماعی و فرهنگی شده است.

اما این موارد دلیل مقتضی برای دور ماندن از این اقیانوس بی‌کران است؟ آیا می‌توان تنها به‌دلیل ناآگاهی و عدم استفاده کاربردی و صحیح از فضای مجازی آن را به‌طور کلی از میان برداشت و از بیخ منکر شد؟

قطعا جواب بسیاری از مخاطبان عام و متفکران عرصه تکنولوژی منفی است؛ چراکه راز درست بهره‌وری از این فضا در خود آن نهفته است. شاید می‌توان این‌گونه تصور کرد که رفتارهای غیراخلاقی را می‌توان به راحتی در فضای مجازی انجام داد چراکه بازخورد آن  بلافاصله مشخص نمی‌شود اما همه چیز به این راحتی نیست با رعایت برخی نکات بسیار ساده، می‌توان از این فضا برای توسعه و تعالی کشور، سعادت دنیوی و اخروی و همچنین دستیابی به جایگاهی والا در عرصه بین‌المللی بهره برد.

نکته حائز اهمیت دیگر در این زمینه، عدم آشنایی والدین با آن و همچنین مخالت‌های حساب نشده آنان با ورود فرزندان‌شان به این حوزه است در حالی‌ که با مدیریت صحیح، می‌توان به‌خوبی بسیاری از آسیب‌ها را تبدیل به فرصت کرد. اکنون دیگر زمان آن رسیده که با دید فراخ‌تر به این موضوع نگریست و آن را به بهترین نحو به کار برد.

تفاوت راهبردی در بهره‌وری از فضای مجازی در نسل‌های مختلف

کودکان در بدو آشنایی با کامپیوتر و فضای مجازی، محیطی را که به راحتی می‌توان هر آنچه بخواهند انجام دهند بی‌آنکه بازخورد منفی آنی را به همراه داشته باشد را لمس می‌کنند. ورود تلفن‌های هوشمند و سایر تکنولوژی‌های مشابه، این مهم را بیش از پیش برای فرزندان‌مان نمایان می‌کند. ظهور و بروز بازی‌های متنوع، نرم‌افزارهای ارتباطی و کاربردی و همچنین فضای سایبری نامحدود، خود به‌عنوان نکته‌ای مهم حیات خانواده را به چالش کشیده است و در همان حال رغبت بالای فرزندان‌مان را برای خود به همراه آورده است.

در حالی که نسل گذشته کمتر با این واژه‌ها انس داشته و بعضا به دید دشمن به آن می‌نگرند. البته مشکلات آن برای کسی مستور نیست اما نمی‌توان منکر مزایای آن نیز شد لذا بهترین راه در این زمینه آن است که در بدو امر خود والدین آشنایی لازم به این فناوری‌ها را به دست آوردند و امکانات مطرح شده را به‌صورت کنترل شده در اختیار فرزندان قرار دهند.

ترویج منابع دینی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین

شاید تا چندی قبل می‌شد از نبود منابع دینی و نرم‌افزارهای مذهبی گله‌مند بود، اما امروزه دیگه نمی‌توان همانند گذشته از این نقصان شکوه کرد چراکه با توجه به فراهم شدن بسترهای لازم برای تولیدات مذهبی، امروزه شاهد هجم عظیمی از این قبیل منابع هستیم. ناگفته نماند برای دستیابی به جایگاه ایده‌آل، بسیار فاصله داریم.

با این اوصاف خانواده‌ها می‌توانند به جای مخالفت صرف با تکنولوژی به دنبال استفاده هدایت شده آن توسط فرزندانشان باشند. پس در ابتدایی‌ترین قدم، اقدام به شناسایی این قیبل منابع کرده و زمینه دسترسی فرزندانشان به آنها را فراهم کنند.

تعریف حریم خصوصی مشخص و قابل احترام برای کودکان در عین مراقبت هدفمند و هدایت شده می‌تواند طریقه صحیح استفاده از این فضا را به همراه داشته باشد، با این عملکرد می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

البته نباید از ذهن دور داشت که  والدین نمی‌توانند تمام مکالمات و یا محتوای کار بد فرزندان‌شان را کنترل کنند، لذا باید با رفتاری مدیرانه و دوستانه با کودکان‌مان، چگونگی مشاهده و رفتار مسئولانه را به آنها آموزش دهیم. این سبب جلب اعتماد هر چه بیشتر فرزندان‌مان نیز خواهد شد.

در این برهه از زمان استفاده از نرم‌افزارهای مذهبی و هدایت فرزندان در فضای مجازی به سوی محتوای اسلامی، شاکله وجودی آنان را شکل می‌دهد. این امر سدی محکم در مقابل انحرافات و آسیب‌ها است.

دنیای نهفته در آن سوی فضای مجازی را برای فرزاندان‌مان تبیین کنیم

باید با فرزندان‌مان آن‌گونه رفتار کنیم که نه تنها ملجأیی برای آنان باشیم بلکه تکیه‌گاه و منبع پاسخگویی برای مشکلات آنان نیز باشیم. برای تحقق این هدف ابتدا باید خود به درجه‌ای از علم دست یابیم که پاسخگوی آنان باشیم همچنین می‎توانیم با کمک گرفتن از کسانی که در این زمینه اهل فن و قابل اعتماد هستند به نتایج دلخواه دست پیدا کنیم. در رفتارهای خود تعادل را برقرار کنیم و از هیچ‌ چیز حتی دلخوری کودکان هراس نداشته باشیم و با دید عمیق نسبت به مدیریت راهبردی فضای مجازی و دسترسی فرزندان‌مان به آن، اهتمام ورزیم.

captcha