مشهدالرضای اهالی گیلان بر فراز قله سیاه‌کوه
کد خبر: 1389898
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

مشهدالرضای اهالی گیلان بر فراز قله سیاه‌کوه

گروه اجتماعی: زیارت بقعه امامزاده اسحاق(ع)، برادر امام رضا(ع) در شفت بر فراز قله سیاه‌کوه برای بسیاری از اهالی گیلان حکم زیارت مشهدالرضا(ع) را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، استان گیلان سرشار از مناظر زیبا و شگفت‌انگیزی است که پی در پی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند؛‌ مسیری که بار دیگر در آن طبیعت چهره شگفت‌انگیز شفافی از خود به نقش کشیده، مسیری مملو از انرژی است که بی‌تردید پویندگانش را به‌سوی خویشتن رهنمون ساخته و سخاوت دست خداوندگار را ارزانی دیدگان پر دغدغه آن روزشان می‌سازد.

بقعه امامزاده اسحاق(ع) و خواهرش خیرالنساء(س) در ارتفاع 1023 متری از سطح دریا و بر نوک قله سیاه‌کوه در بخش احمدسرگوراب و در 25 کیلومتری غرب شهرستان شفت در یک منطقه زیبای ییلاقی واقع شده که یکی از دیدنی‌های گیلان محسوب می‌شود.

پوشش جنگلی این منطقه با دیگر نقاط گیلان متفاوت است؛ چند کیلومتری مانده به آستان امامزاده اسحاق(ع) تابلوی خوشامدگویی به زائران خبر از رسیدن به بقعه می‌دهد؛ مسیر بقعه امامزاده پر از خانه‌های چوبی آغشته به رنگ‌های زرد و فیروزه‌ای است که سوغات سفر می‌فروشند و خانه اجاره می‌دهند؛ اتاق‌های چوبی مأمنی برای زائران راه هستند.

مطابق شجرنامه موجود و همچنین بنا به روایات معتبر مکتوب در طول تاریخ (مانند منتهی‌الامال، عمده‌الطالب، مناقب ائمه و تاریخ گیلان) امامزاده اسحاق(ع) و امامزاده خیرالنساء(س) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادر و خواهر کوچک امام رضا(ع) هستند که به قصد خونخواهی امام خود، حضرت رضا(ع) از مدینه به شهر قم مهاجرت می‌کنند و چون آنجا را برای مبارزه مناسب نمی‌بینند، به دلیل استقبال مردم این سامان از شیعیان و سادات از آنجا به قزوین مهاجرت و مدتی هم در آنجا سکونت می‌کنند تا اینکه با مشورت همدیگر جهت گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس از شرق گیلان، راه دیلمان و طبرستان در پیش گرفته و راهی می‌شوند.

مراحل بازسازی بقعه امامزاده اسحاق(ع)

آن‌ها در طی طریق بارها از طرف مأموران خلیفه عباسی(گروه سرخاب) که بر قزوین و گیلان حکمرانی داشتند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و سرانجام پس از شهادت آقا سیدجلال‌الدین اشرف(ع) و آقا امامزاده هاشم(ع) در مصافی نابرابر، بقیه امامزادگان و سادات به کوه‌ها و جنگل‌ها پناه می‌برند؛ امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده اسحاق(ع) و خواهرشان خیرالنساء(ع) برای در امان ماندن از حمله گروه سرخاب به کوه‌های منطقه شفت پناه آورده و برای گذر از منطقه شبی را در منزل پیرمردی با تقوا به نام «سالک» که معلم قرآن بود، بیتوته می‌کنند، اما در تعقیب آن‌ها گروه سرخاب به آنجا حمله کرده و چون آن‌ها را در آنجا نمی‌یابند آن پیرمرد فداکار که آن امامزادگان را یاری داده بود را به شهادت می‌رسانند که مزار آن هم اینک زیارتگاه کوچکی در روستای سالک معلم از دهستان نصیرمحله شفت است.

بنا به روایات، دشمنان با تعقیب خود آن امامزادگان را در زیر درختی پیدا کرده و با تبر آن‌ها را به شهادت می‌رسانند که هم اینک آن نقطه به شهیدگاه(محل شهادت) معروف است و نیز حضرت امامزاده ابراهیم(ع) که میان راه از آن‌ها جدا شده بود، در ادامه راه به خانه پیرزنی پناه برده که آن نانجیب آن حضرت را با زهر به شهادت می‌رساند؛ شهادت آن امامزادگان با این غریبی و غربت حکایت‌ها دارد.

ساختمان بقعه از سنگ و گل و چوب بوده و بقعه در دو طبقه ساخته شده است؛ بام بقعه سراسر شیروانی است و دو گنبد کوچک کوتاه و بلند که هر دو به‌صورت شیروانی سربندی شده‌اند از دو سوی بام نمایان و‌ قسمت پایین بنا نیز از چینه ساخته شده است؛ ضریح جدید امامزادگان فلزی، مشبک و شیشه‌بندی است.

بنای اولیه بقعه در دوره صفویه تأسیس شد و دارای ارزش‌های تاریخی و باستان‌شناسی نیز است؛ اطراف این بقعه قبرهای قدیمی و جدید وجود دارد و آثار سفالی هم در همین محدوده دیده می‌شود که نشان‌دهنده سکونت مردم در دوره‌های مختلف است.

امامزاده اسحاق(ع) گیلان محبوب دل‌های مردم است و زائران بسیاری دارد، به‌گونه‌ای که حتی مردم برای اقامت چندین روزه بدانجا سفر می‌کنند و البته ضریح آن نیز خاطره زیارت امام رضا(ع) را تداعی می‌کند و پیرزنان پای حرم، شمع و اسپند و عطر می‌فروشند که عطر حرم امام رضا(ع) است. 

برای بسیاری از اهالی گیلان رفتن به مشهد دشوار است؛ لذا زیارت امامزاده اسحاق(ع) حکم زیارت مشهدالرضا را دارد و برای کسانی که از سایر نقاط ایران پا به این منطقه می‌گذارند، علاوه بر زیارت بقاع متبرکه، حکم توفیق اجباری برای بهره بردن از فضایی سبز و سرشار از زیبایی را دارد.

مزار آن بزرگواران امروزه زیارتگاه عاشقان و دلسوختگانی است که از راه‌های دور و نزدیک به آنجا مشرف می‌شوند و از معنویت و کرامات آن بزرگواران شفای دردهای روحی و جسمی خویش را می‌طلبند.

به گزارش ایکنا، شهرستان شفت، در جنوب غرب گیلان واقع شده است و 23 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد؛ مواهب طبیعی، وجود جنگل‌ها و مراتع، کوهستان‌ها و مناطق ییلاقیِ سرسبز و ده‌ها بنای مذهبی و تاریخی سبب شده که شهرستان شفت یکی از مناطق مهم جهانگردی به‌شمار آید که از بین بناهای مذهبیِ شهرستان شفت، بقاع امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده اسحاق(ع) شهرت بیشتری دارد.

captcha