گلایه جامعه مسلمان ایتالیا از نداشتن جایگاه رسمی در کشور
کد خبر: 1374956
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰

گلایه جامعه مسلمان ایتالیا از نداشتن جایگاه رسمی در کشور

گروه بین‌الملل: اسلام دومین دین بزرگ کشور ایتالیاست، با این حال اسلام و مسلمانان جایگاهی رسمی در این کشور ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری «ANSA»، عزالدین الزیر، امام جمعه مسجد فلورانس و رئیس اتحادیه جوامع و سازمان‌های اسلامی ایتالیا با بیان این مطلب گفت: بنابر اعلام مؤسسه ملی آمار ایتالیا در حال حاضر حدود 1 میلیون و 700 هزار مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند.
وی افزود: بیش از 700 مسجد نیز در سراسر این کشور وجود دارد.
الزیر می‌گوید: بین 4 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی ایتالیا مربوط به مسلمانان است اما مسلمانان با وجود ارزش افزوده‌ای که برای ایتالیا به ارمغان می‌آورند، در این کشور جایگاه رسمی ندارند.
با وجود آن که در قوانین ایتالیا بر آزادی دینی تاکید شده، نبود قوانین مشخص در این زمینه سبب شده است که جامعه مسلمانان از سوی دولت ایتالیا به رسمیت شناخته نشوند.
به گفته آگوستینو کیلاردو، استاد حقوق اسلامی در دانشگاه اورینتاله در ناپل، مسئله به رسمیت شناخته نشدن اسلام و مسلمانان در ایتالیا  مسئله‌ای جدی است و به آمار و ارقام محدود نمی‌شود.
وی می‌گوید: تصور کنید که قراردادی را تنظیم کرده‌اید و طرف مقابل شما یک سازمان رسمی است، اما شما هیچ نهادی را ندارید که به نمایندگی از مسلمانان سخن بگوید. نبود جایگاه رسمی به این معنی است که سازمان‌های اسلامی بنابر قوانین ایتالیا واجد شرایط سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی نیستند.
تلاش‌ها برای به رسمیت شناخته شدن اسلام در ایتالیا، حتی به صورت غیررسمی، همواره با مخالفت اعضای حزب جدایی‌خواه «لیگ شمالی» ایتالیا مواجه می‌شود.
چنانچه تلاش‌های انریکو لتا، نخست‌وزیر، برای ساخت موزه هنر اسلامی در ونیز و تصمیمات شوراهای محلی برای ساخت مساجد جدید با مخالفت‌های شدید این حزب مواجه شده است.

captcha